Zaterdag 1 “en moyenne”

In Frankrijk kon ik de verrichtingen van het kersverse 1e zaterdag team volgen d.m.v. de uitslagen op voetbal.nl. . Ook de resultaten in de mid – west cup zijn mij niet ontgaan. Die waren wat wisselvallig maar per saldo met een goed resultaat.  In dit eerste seizoen moest de zaterdag 1 in de competitie beginnen in de 5e klasse en de gedachte was om daar ook  meteen weer afscheid van te kunnen nemen. Aangezien de resultaten tot nu toe niet overtuigend zijn is dat streven nu al heel ver weg.

Vandaag kwam Bernardus 1 op bezoek in Zwanenburg en ik was nieuwsgierig om te zien hoe de mannen van Bert Loogman het er af zouden brengen. De wedstrijd stond gepland voor 14.30 uur en toen ik 5 minuten vóór tijd aan kwam bleek dat er al om 14.00 uur begonnen was omdat het NL elftal om 16.00 uur ging spelen.  Na enige tijd zag ik Zwanenburg scoren en meende dat het daarmee op voorsprong kwam. Het bleek een misvatting te zijn  want, zo vertelde assistent Jos Tetteroo mij, stonden ze met 1 – 2 achter en dus was ik, vlak voor rust,  getuige van de gelijkmaker.

Tijdens de pauze vroeg ik aan clubman Rien Kruyt of het klopte dat ik een aantal spelers miste. Volgens hem ontbraken er 5 man en zeker niet de minsten. Om nog een beetje in de middenmoot te kunnen blijven was een puntendeling wel het minimale en zou winst nog wat beter zijn. Na een kwartier in de tweede helft zagen beide resultaten er somber uit. Een behendige tegenstander wist binnen de 16 de bal goed aan te nemen, goed weg te draaien en keeper (good old) Paul te passeren: 2 – 3. Daarna probeerde Zwanenburg er vol tegenaan te gaan om nog wat te forceren en Bernardus verdedigde met hand en tand. Het schouwspel werd er niet fraaier op en had veel weg van een nog lagere klasse dan de 5e. e. Alleen de leidsman hield stand op zijn niveau, Die gaf tot drie maal toe een vrije trap aan Zwanenburg op een kansrijke positie. De eerste twee werden verkwanseld maar bij de derde verschenen er zoveel Zwanenburgers voor de ogen van de keeper dat hij door de bomen het bos niet meer zag. De bal rolde tergend langzaam over de doellijn en werd  vlak daarna meteen nog door een verdediger weg gerost. Hoewel de scheids halverwege de helft stond kende hij toch het doelpunt toe: 3 – 3. Nog max 5 minuten te gaan dacht ik dat het wel goed was zo. Maar Zwanenburg wilde meer en zette alles op alles en kreeg in de 89e minuut alles. Wederom drukte in de 16 en de bal wordt half weg gewerkt, die komt in de voeten van de gretige Joshua en moet hem dan nog even goed voor zijn rechter leggen. Terwijl ik dacht dat dit te lang ging duren haalde hij vanaf rechts ineens diagonaal uit en zonder iemand te raken verdween zijn inzet in de verste hoek: 4 – 3. De scheids wilde blijkbaar ook in de kantine nog naar de WK wedstrijd kijken en hield het, ondanks het nodige oponthoud, na 1 minuut extra tijd voor gezien.

Volgende week liggen er nog 3 punten kansen voor de zaterdag 1 maar met twee vingers in de neus meteen naar de 4e klasse zit er nu al niet meer in. Het is tot nu toe “en moyenne” ofwel gemiddeld tenzij er nog een wonder gebeurd.

Arie Keuning