TOG – Zwanenburg  “Turbulent en Spannend”

TOG was vandaag “tot ons genoegen” de tegenstander en dat was zeer zeker moeilijker dan verwacht. De club heeft zijn thuisbasis op sportpark Middenmeer in Amsterdam Oost en het complex en de kantine zien er allemaal piekfijn uit en de sfeer is zeer prettig. Een mooie kantine en zeer gastvrije medewerkers en bestuursleden.

De wedstrijd was minder eenvoudig of makkelijk. Zwanenburg begon heel goed en na 5 minuten hadden we al een voorsprong te pakken. Door een actie van Steijn Blankennagel komt de bal voor het doel en de daarna volgende inzet van Niels Oostwouder zorgde er daarna voor dat een verdediger van TOG zo schrok dat hij de bal in het eigen doel werkt. Zo kwamen we snel op 0-1 en leek het wel een kopie van de laatste wedstrijd het Nederlands Elftal. Al was het vervolg in eerste instantie niet identiek. Want na de openingsgoal ging Zwanenburg gewoon door en was het Zwanenburg wat het meest tot kansen kwam. TOG deelde zo af en toe wat speldenprikjes uit. Toch lukte het niet om de 0-2 te maken tot de 32e min. Toen kreeg Zwanenburg een penalty, omdat een schot van Zwanenburg speler Zakaria el Johari door een verdediger van TOG met de hand uit het doel werd geslagen. Penalty voor Zwanenburg en rood voor de TOG speler. Aanvoerder Jordy Vierbergen ging achter de bal staan en scoorde de 0-2. Maar de thuisploeg gaf zich na deze tweede goal niet gewonnen en met 10 man werd er alleen maar feller gespeeld en zoals wel meer te zien is, werd het voor Zwanenburg alleen maar moeilijker voor de ploeg die nog alle 11 spelers in de veld stond.

Dat resulteert nog voor de rust in de aansluitingstreffer door een penalty voor TOG in de 39e min. Dit lijkt een cadeautje, want de volgers van Zwanenburg zien eigenlijk geen echte overtreding van Camiel Kesbeke. Maar de bal gaat op de stip en wordt daarna onberispelijk ingeschoten. Het is dan 1-2 en dus ruikt TOG meer mogelijkheden en de leiding aan de kant inspireert de ploeg daar ook bij. Het spel wordt feller en van TOG kant agressiever en dat ligt onze mannen niet echt en maakt dat wij onrustig en slordig gaan spelen.

Ook zijn we bij de kansen voor de goal van TOG nerveus en te gehaast en weet de keeper van de tegenpartij veel te stoppen. Zo gaan we de rust in en na de thee komen we met twee nieuwe invallers weer een beetje in ons spel. Maar de 1-3 wil niet vallen en dus blijft TOG geloven in een gelijkmaker. Vooral in de slotfase dringt de thuisploeg aan en het zijn aanvoerder Jordy Vierbergen en keeper René Jonker die het hoofd koel houden en de ploeg scherp houden. Ook zorgen ze voor het voorkomen van de gelijkmaker en uiteindelijk weet de ploeg dus weer een zege over de streep te trekken.

Maar mooi en makkelijk ging het niet en dit verdient zeer zeker niet de schoonheidsprijs. Mogelijk komt dat ook door het spel van de tegenstander en komen we daardoor niet echt aan ons eigen spel toe. Dat we zo’n wedstrijd dan toch nog over de streep trekken is ook wel tekenend voor de instelling van onze mannen.

Volgende week komt Swift op bezoek. Dat is de nummer 2 van de ranglijst en bij een goed resultaat komen we nog meer in de kop van de ranglijst. Natuurlijk is plek 4 al heel mooi en zijn wij allemaal trots op de resultaten. Super en Gaaf.

Man of the Match:

De wedstrijd tegen TOG gaf niet direct uitblinkers, maar in de auto tijdens de terugrit kwamen we toch tot de conclusie dat er twee spelers bovenuit staken en dat die wel bepalend waren voor de uiteindelijke overwinning. Aanvoerder Jordy Vierbergen bleef een grote en rustige leider in het veld en keeper René Jonker was een rots in de branding en in de slotfase bepalend met enkele cruciale reddingen. De andere spelers krijgen allemaal 2 punten, omdat opnieuw de volledige teaminzet voorbeeldig was. Natuurlijk is er ook een punt voor onze nestor “Jan Prevoo”, afgelopen week even in het ziekenhuis een operatie ondergaan, maar we hopen hem snel weer te zien. Dat ene punt staat natuurlijk voor 10, want zijn aanwezigheid kunnen we nog niet missen.

. 1 (3 punten)              – René Jonker en Jordy Vierbergen

. 2 (2 punten)               -Camiel Kesbeke, Roy von Mauw, Jurrian te Hoonte,

Mitch Snijders, Steijn Blankennagel, Tom van Moorsel, Martijn

Degeling, Niels Oostwouder,  Zakaria el Johari, Bas Tichelaar, Kevin

Verhoeve, Max Brugman en Robin Poelsma.

. 3 (1 punt)                  – Jan Prevoo

Score verloop   TOG – Zwanenburg 1-2 (rust 1-2

Min   5  – 0-1 eigen doelpunt TOG

Min 32  – 0-2 Jordy Vierbergen (penalty)