Alliance’22 – Zwanenburg – een schaakmatch

In de voorbeschouwing werd tegenstander Alliance al als een lastige oponent omschreven. Een ploeg die het de tegenstander moeilijk maakt om tot goed voetbal te komen.

De tweede competiewedstrijd mochten we dus op bezoek bij deze ploeg. Beide teams hadden de eerste wedstrijd gewonnen en moesten op gang komen na een moeizame voorbereiding. Tegelijk kon één ploeg zich bij winst melden in de bovenste regionen.

Zwanenburg begon nagenoeg in de dezelfde opstelling als vorige week. Alleen mochten Melvin Termars en Niels Oostwouder nu beginnen in plaats van Camiel Kesbeke en Nigel Zwarts. Op de bank nu weer Martijn Degeling en Roy von Mauw die door een schorsing en vakantie de vorige wedstrijd moesten missen.

De wedstrijd begon rustig en het spel ging het eerste kwartier op en neer. Maar geen van beide ploegen had een veldoverwicht. Het leek dus een beetje op schaken of zomeravondvoetbal. Alliance speelde heel doordacht en voorzichtig en wilde Zwanenburg uit de tent lokken. Zwanenburg ging daar niet in mee, maar was ook niet echt efficient en

nauwkeurig. Er was veel balverlies en dus moest er extra energie worden gebruikt om de bal weer te veroveren. Beide ploegen probeerden wel speldeprikjes uit te delen, maar echt gevaarlijk werd het voor de beide doelen niet. De beide doelwachters konden het werk vrij eenvoudig klaren, waarbij soms de assistentie er was van één van de verdedigers. Tot de rust is het dus niet echt spetterend. Dit leidt er onder andere toe dat onze geblesseerde en  trouwe volger Rody Bottelier online de verrichtingen van Max Verstappen gaat bekijken en de “krabbelaar van dit stukje” een gesprek aan gaat met trainer Jan Prevoo over het weer en de temperatuur voor een winterjas of gewoon een trui.

Zo wordt het rust en zijn er plannen om iets anders te gaan spelen.

De tweede helft blijft de hard werkende, maar ongelukkige, Zakaria El Johari in de kleedkamer en komt Nigel Zwarts in de ploeg om op de flank meer gevaar te gaan brengen. Deze plannen zijn heel mooi, maar de eerste aanval van Alliance na de rust levert een corner op en direct de 1-0. In de verdediging klopt het niet helemaal en vanaf de kant lijkt het nog anders. Maar helaas is Alliance de gelukkige en weet men het eerste doelpunt te scoren.

Dit maakt de stemming bij de vele volgers van Zwanenburg er niet beter op, want de doelpunten konden vanniddag wel eens schaars zijn en misschien is de ploeg die het eerste scoort, direct wel de winnaar.

Zwaneburg recht de rug en de hoofden gaan omhoog en men gaat overtuigend en voortvarend ten aanval om de gelijkmaker op het bord te krijgen, Er volgen wissels en dus nieuwe verse krachten, maar het geluk is niet aan onze kant. Wat er ook geprobeerd wordt, Alliance geeft geen ruimte en zo ebt de kracht weg uit onze aanvallen. Ook de omzetting van 4-3-3 naar 3-4-3 of 3-3-4 werkt niet en ook het mee gaan van onze keeper bij de 3 corners in de extra speeltijd heeft geen effect. Daar blijkt ook uit dat de tegenstander tevreden is met deze kleine winst. Want snel een bal naar voren spelen als onze keeper nog op de terugweg is, is totaal niet aan de orde.

Nee het is een gezapige wedstrijd geweest die eigenlijk geen winnaar verdiende. Maar opnieuw is Zwanenburg in slaap gesust of zijn we er weer “ingetuind” en gaat de thuisploeg er met behoudend en doordacht voetbal met de punten de punten vandoor.

Volgende week is er weer een thuiswedstrijd, maar dan komt er een ploeg op bezoek die en de mouwen wil op stropen en gewoon met twee overwinningen goed is begonnen.

De wedstrijd tegen WSV’33 gaat  vast en zeker een spannend potje worden, waarbij Zwanenburg de mouwen zal moeten opstropen.

Man of the Match:

Waar vorige week het geven van de punten snel geregeld was, was het deze keer moeizaam en kwam de nominatie pas na de uitzending van Studio Sport. Toch was toen vrij snel voor elkaar en was de commissie het dat er snel over eens. Punten voor de genoemde spelers.

Tijdens de  wedstrijd was er hier en daar een zinspeling om bij zwak presteren minpunten te gaan geven. Dat gaat de commissie echter te ver, want dat maakt de prestaties niet beter.

. 1 (3 punten)              – Jordy Vierbergen

. 2 (2 punten)              – Steyn Blankennagel

. 3 (1 punt)                  – Melvin Termars,

Score verloop  Alliance’22 – Zwanenburg 1-0 (ruststand 0-0)