Zwanenburg – Schoten …..een nieuw seizoen.

De voorbereiding van Zwanenburg was niet zo goed en als dan op de zaterdag voor de seizoensstart de regionale krant schrijft dat de tegenstander bij de degradatie kandidaten hoort in dit seizoen, dan is dat niet leuk. De tegenstander kan daardoor tot op het bot gemotiveerd zijn om het tegendeel te bewijzen en dat maakt het voor de mannen van Zwanenburg niet makkelijker.

Daar komt bij dat Zwanenburg nog niet alle spelers ter beschikking heeft. Martijn Degeling was geschorst en Roy von Mauw en Kevin Verhoeve vieren nog vakantie.

Positief was dat de beide geblesseerde spelers; Camiel Kesbeke en Robin Poelsma wel konden spelen en daarnaast was de terugkeer van Jurrian te Hoonte heel fijn.

Verder dus nieuwe mannen uit de jeugd en Zwanenburg 2 die nu duidelijk op de deur gaan kloppen van het vlaggenschip.

Toch was het vooraf niet duidelijk wat het vandaag zou gaan worden. Na de aftrap door twee spelers van de JO 10-1,het team van de week, begon deze eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen in een druilerige ambiance.

Het spel van Zwanenburg had geen druilerig karakter. Direct werd de aanval gezocht en het enthousiaste spel resulteerde binnen 10 minuten al in een 2-0 voorsprong voor de thuisploeg door doelpunten van Tom van Moorsel en Steijn Blankennagel.

Een lekker begin en dan is het de vraag wat dit voor een wedstrijd gaat worden en of het misschien een “walk over” gaat worden. Dat lijkt er wel op in de eerste periode en als de actie van Bas Tichelaar niet op de paal was gekomen, maar in het doel, dan had dat wel tot de mogelijkheden kunnen behoren. Maar helaas hielp Zwanenburg de tegenstander weer een beetje om in de wedstrijd te komen en dan blijkt Schoten best te kunnen voetballen en ook met venijn de aanval te kunnen zoeken. Met een vrije trap komen de bezoekers al dichtbij een doelpunt.

Maar uiteindelijk is het een fout in de verdediging die Schoten op 2-1 brengt in 28e min en als dan kort voor de rust een discutabele strafschop wordt gegeven, komt de gelijkmaker op het bord en is Schoten weer helemaal terug.

Dat is eigenlijk onnodig, want Zwanenburg heeft aanvallend best scherpte en is het eigenlijk sneu dat het harde werken van onze mannen niet kan worden omgezet in doelpunten.

In de tweede helft ging het spel verder waar de eerste helft eindigde. Zwanenburg valt aan en Schoten is met uitvallen regelmatig gevaarlijk.

In de 15e min na de rust kantelt de wedstrijd echter. Schoten moet een speler missen door een rode kaart en dan kan Zwanenburg de bal laten rond gaan en moet Schoten de gaten dichtlopen. Dat duurt niet heel lang, want de ingevallen Niels Oostwouder weet 5 minuten na zijn entree al het net te vinden. Daarna wordt het aanvalsspel van Zwanenburg nog feller en komen er veel kansen. De genadeklap kan jammer genoeg niet worden gegeven en dus blijft het spannend.

Toch komt er een winnaar, want Niels Oostwouder kopt Zwanenburg 4 minuten voor tijd op 4-2. Daarna komt Schoten nog een keer terug door een nieuwe fout in de Zwanenburgse afweer.

De eindstand is wel bereikt en dus pakt het team van Zwanenburg direct 3 punten in de eerste wedstrijd.

Dat is een fijn begin en nu maar afwachten wat er volgende week gaat gebeuren als we op bezoek gaan bij Alliance’22. Helaas een ploeg die ons niet erg ligt en dus zal het niet heel eenvoudig worden.

Man of the Match:

Een nieuw seizoen en nieuwe kansen en direct een aantal spelers die in dit seizoen in aanmerking willen komen voor de prijzen. Deze zondag was er duidelijk een stuk beleving en energie en waren er veel uitblinkers. Bovenaan het lijstje staan vandaag Tom van Moorsel en Camiel Kesbeke en op een goede tweede plek onze man van de 2 doelpunten, Niels Oostwouder. Volgende week weer even rustig de zondag starten met een “extra slaapje” en daarna dan Zwanenburg naar de overwinning schieten tegen Alliance.

De rest van de ploeg krijgt direct allemaal 1 punt omdat er nu wel strijd werd geleverd.

Ga zo door.

. 1 (3 punten)              – Tom van Moorsel en Camiel Kesbeke

. 2 (2 punten)              – Niels Oostwouder

. 3 (1 punt)                  – René Jonker, Robin Poelsma, Jordy Vierbergen, Jurrian te Hoonte,

Melvin Termars, Mitch Snijders, Steyn Blankennagel, Bas

Tichelaar, Zakaria El Johari, Nigel Zwarts, Jeffrey Hulst,

Score verloop  Zwanenburg – Schoten 4- 3(ruststand 2-2)

Min 05  –  1-0  Tom van Moorsel

Min 11  –  2-0  Steijn Blankennagel

Min 28  –  2-1  Schoten

Min 45  –  2-2  Schoten (pen.)

Rust

Min 65 –  3-2  Niels Oostwouder

Min 86  – 4-2  Niels Oostwouder

Min 90 + 4   –  4-3 Schoten