Wat gaat het komend seizoen ons brengen?

Het is weer zover. De voorbereiding op het nieuwe competitieseizoen zit er op. Een vriendschappelijk potje, de Midwest cup en de KNVB beker waren daartoe de ingrediënten. Op een gepaste afstand van bijna 1100 km (in Frankrijk) zijn de onderling geregelde vriendschappelijke potjes mij ontgaan. Hierover werd op de site ook geen mededeling gedaan. Maar de resultaten in de Midwestcup en in de KNVB beker heb ik wel kunnen volgen. Weliswaar alleen via uitslagen maar die kunnen toch een voorbode zijn of een signaal afgeven.

In de Midwest cup doen clubs mee die in de vroegere HVB regio zitten. Alleen standaardteams nemen hier aan deel, dus voor Zwanenburg de zaterdag 1 en de zondag 1. De zaterdag 1 wist twee wedstrijden te winnen en verloor er 1. In die poule moet nog 1 wedstrijd gespeeld worden waarna duidelijk is of onze zaterdag 1 door gaat of niet.  Voor de zondag is het al klaar. Er werd drie maal verloren waarbij Zwanenburg 15 doelpunten moest incasseren en vier maal zelf het net wist te vinden. Is dit een teken aan de wand? Het is niet te hopen.

Bij de senioren deden alle teams, met wisselend succes, mee aan de KNVB beker. De zondag 5 stak met kop en schouders boven iedereen uit. Drie maal winst en dus door naar de volgende ronde. De zondag 3 gaat normaal gesproken ook door omdat DWS 2 (!) is afgehaakt. Als we dan even kijken naar onze zaterdag teams dan zien we dat het 1e drie maal verloor en laatste werd in de poule met een doelsaldo van 5 voor tegen 13. Ook het 2 e redde het niet om verder te gaan. Bij de zondag selectie was het niet veel anders. Het 1e had een verkleinde poule en eindigde als laatste met 1 punt en een doelsaldo van 2 voor en 8 tegen. Het tweede deed het zo mogelijk nog slechter. Drie maal verloren, waaronder tegen Spaarnwoude 2 dat in de 3e klasse speelt en vorig seizoen in de competitie nog door ons derde elftal werd opgerold. De doelcijfers waren ook duidelijk: 15 tegen en 4 voor. Om het geheel compleet te maken wisten ook de VR1 en -23-1 zat het niet te redden. Bij de – 23-1 zon. en de zondag 4 vallen de beslissingen later.

Nou ja, hoe dan ook, komende zaterdag en zondag begint de competitie en de vraag is wat die ons gaat brengen. Zijn de voorgaande, op zijn zachtst gezegd, teleurstellende resultaten een voorbode? Het lijkt er op dat er sprake is van verdeeldheid. Veel goede spelers spelen verdeeld over diverse elftallen. Het is niet te hopen dat wat de afgelopen 17 jaar is opgebouwd nu in één seizoen verloren gaat.

Arie Keuning