Zondag 2: “was ik al bang voor” en Zondag 3 flikt het toch

De uitwedstrijd tegen Abcoude 2 is nog niet zo lang geleden gespeeld. De punten bleven toen nipt in het gelijknamige dorp.  Abcoude is bezig aan een goede reeks, hetgeen van Zwanenburg niet gezegd kan worden. Veel is afhankelijk van de vorm en de bezetting van de dag zo blijkt. Vandaag maar weer eens kijken hoe de samenstelling van het tweede is en of er wat te verdienen valt. Vooraf had ik op het toto formulier, realistisch als ik ben,  een 1 ingevuld.

Een jonge, zo bleek gaandeweg, beweeglijke scheidsrechter blies een paar minuten na 11 uur voor het beginsignaal en zag zich geassisteerd door Robert van Boxel. Die had blijkbaar niet getraind de afgelopen week en dan is het lot dat je als wissel begint en de vlag ter hand moet nemen. Beide ploegen hadden de nodige jonge spelers in de gelederen. Bij Zwanenburg was de jongste 16 jaar. Het begon, bij balbezit, met veelvuldig rond spelen en het duurde 11 minuten voor er iets te noteren viel. Abcoude wist een opening in de Zwanenburg achterhoede te vinden. Het schot op doel werd knap door keeper Ronald gepareerd en ook de rebound wist hij met een uitgestrekt been tegen te houden. Meteen daarna was er een kans aan de overkant en er volgden er voor Zwanenburg nog meer. Maar Sil, Eugene, Nigel en Melvin verprutsen alle mogelijkheden. De grootste kans was na een halfuur spelen voor de mee opgekomen Milan maar ook die kreeg de bal vanaf 2 meter niet in het doel. Wat kansen betreft was het 10 – 2 voor Zwanenburg bij de rust maar op het scorebord stond gewoon nog 0 – 0.

In het tweede bedrijf ging het voort zoals in de eerste helft. Nu echter aan beide kanten met minder echte kansen. Dan misschien uit een vrije trap. Het was al weer enige tijd terug dat Milan uit zo’n situatie wist te scoren. Zijn inzet was te hoog. En waar ik in de eerste helft al bang voor was, gebeurde. Bij een uitval van Abcoude ging de bal naar de snelle en behendige voorhoede speler over links. Die kapte zich vrij en met een niet al te harde maar wel geplaatste inzet verdween de bal langs Ronald in de verste hoek: 0 – 1. Het was voor mijn gevoel tegen de verhouding in. Maar gelukkig klopte die weer toen, nu rechts voor het doel, Milan een herkansing kreeg. De inmiddels ingevallen Robert van Boxel diende als bliksemafleider. De bal vloog, rechtstreeks van Milan ’s voet, in volle vaart met een fraaie boog het doel in: 1 – 1. Een punt was prima vond ik, hoewel er meer in zat. Abcoude kreeg links voor het doel een vrije trap. De inzet zag er onschuldig uit maar werd ongelukkig door een Zwanenburg speler aangeraakt. Daardoor veranderde de bal van richting en hoogte en Ronald had het nakijken: 1 – 2. Zwanenburg ging op zoek naar gerechtigheid. Die leek er te komen toen Rick van der Tol de bal panklaar legde voor Nigel Swarts. Diens inzet ging jammerlijk over. Abcoude staat nu 3e op de ranglijst. Ik kon dat er vandaag niet aan af zien. Maar als Zwanenburg niet kan scoren, houdt alles op en maakt een ijzeren voetbalwet opgeld; “Als jij het niet doet dan doe ik het wel”.

Het derde wachtte een zware klus. Het moest op bezoek bij koploper TOG. Nog niet zo lang geleden wist het derde thuis tegen deze individueel behendige ploeg overtuigend te winnen. Bij aanvang bleek er geen bondsscheidsrechter te zijn dus nam iemand van TOG de fluit ter hand. Die stond zijn plaats af toen de bondsscheidsrechter alsnog kwam. Waarom was onduidelijk maar die maakte de wedstrijd niet af. Hij liep tijdens de tweede helft zomaar het veld af zodat de TOG inval scheids die de wedstrijd begon ook af maakte. Het derde speelde een tactisch sterke wedstrijd en wist door Daimey en Youri op een 0 – 2 voorsprong te komen. TOG wist de aansluitingstreffer te maken waarna het billenknijpen werd. Maar het derde wist als team de voorsprong over de eindstreep te trekken en nam de drie punten mee naar huis.

In de afdeling van het 2e wist van de onderste vier (Zwanenburg 4e van onderen) alleen AGB 2 te winnen en komt dus dichterbij. Met nog 5 wedstrijden te gaan wordt het toch nog even oppassen. Komende donderdagavond is er een volledig programma. Het tweede moet dan naar Swift 2. Het 3e heeft in het begin even bovenaan gestaan maar zakte met de prestaties en dus ook op de ranglijst steeds verder terug naar een 8e plaats. Door de ommekeer die een paar weken geleden werd ingezet en de overwinning van vandaag weet het TOG 2 inmiddels onder zich en moet alleen nog DSOV 2, met 1 punt meer, boven zich dulden. Ook het 3e speelt a.s. donderdagavond. Thuis tegen middenmoter Ankaraspor 2.

Arie Keuning