Zwanenburg – Purmerend ..Een heerlijke wedstrijd.

Dat Zwanenburg de laatste weken in een prima vorm is, was al te zien in de wedstrijden tegen Swift en Spaarnwoude. Daar kwam ook nog eens een prima wedstrijdinstelling bij en de bereidheid om met elkaar en voor elkaar te strijden. Dat leverde heerlijke overwinningen en de daarbij horende punten op. Daardoor konden we vorige week na de eclatante overwinning tegen Spaarnwoude al concluderen dat Zwanenburg zich geen zorgen meer hoefde te hebben over het lijfsbehoud in de 3e klasse.

Of daarmee een bepaalde ontspanning is ontstaan valt nog niet te zeggen, maar de wedstrijd tegen Purmerend leverde een heerlijke wedstrijd op en ook nog een hele spannende vertoning.

Nadat onze pupil van de week, Daan van Ginkel, de wedstrijd op gang had gebracht en de keeper van Purmerend het nakijken gaf, begon er een spannende voetbalmiddag.

Purmerend startte eigenlijk gelijk met een fel offensief. Opnieuw liet de ploeg zien op welke wijze men dit seizoen succesvol is. Het is stevig en agressief voetbal, waarbij men de tegenstander in een soort van wurggreep probeert te krijgen.

Dat begon al in minuut 1. Wat Zwanenburg vorig week lukte in de wedstrijd tegen Spaarnwoude, probeerde Purmerend nu ook. Van afstand wilde men onze sluitpost verrassen. Die stond vanuit de aftrap eigenlijk nog redelijk ver voor de goal. Maar zag de bal op tijd aankomen en kon met een paar achterwaartse stappen met een mooie redding deze kans elimineren. Purmerend ging daarna in een hoog tempo door met het domineren van de wedstrijd. Dat leverde kansen op voor de bezoekers. Zwanenburg had de zaken echter goed voor elkaar in de achterhoede. Het centrale duo Roy von Mauw en Jordy Vierbergen speelde hautain en ook de beide backs Camiel Kesbeke en Ian Ruigrok waren steeds alert.

Daardoor was het eigenlijk Zwanenburg wat de eerste grote kans kreeg. Nick de Graaf  schampte met een kopbal de lat en dus geen 1-0.

Helaas moest in de 30e minuut Camiel Kesbeke zich laten vervangen, omdat de eerder opgelopen blessure, toch teveel hinder opleverde. In zijn plaats kwam Robin Poelsma in de ploeg en hij ging in het centrum van de verdediging spelen, waardoor Roy von Mauw naar de backpositie doorschoof en daar zijn goede wedstrijd voortzette.

Zwanenburg kreeg in die periode ook steeds meer grip op de wedstrijd en wist zich regelmatig onder de druk van Purmerend uit te spelen.

Toch was het Purmerend wat de eerste goal wist te maken. Een inzet van de bezoekers werd eerst nog door onze keeper tegengehouden, maar daarna werd de bal niet voldoende weggewerkt. Daardoor was het kort voor de rust toch 0-1. Maar Zwanenburg was er niet echt van onder de indruk en binnen een paar minuten wist Niels Oostwouder uit een assist van Jordy Vierbergen de gelijkmaker aan te tekenen en was het weer gelijk en 1-1.

Na de pauze ging de wedstrijd eigenlijk door waar het voor rust was geeindigd.

Het spel ging op en neer en het was een open en zinderrende wedstrijd met regelmatig kansen aan beide kanten.

In de 54e minuut was het Jordy Vierbergen die zijn geweldige spel ook wist te bekronen met een prachtige kopgoal uit een corner van Mitch Snijders. Zo was het ineens 2-1 voor Zwanenburg.

Purmerend wilde zich niet gewonnen geven en ging vrij snel achterin met 3 verdedigers spelen. Hier rook Zwanenburg kansen uit en die kwamen er ook. Maar ook voor de mannnen uit Purmerend.

Onze keeper, René Jonker, moest dan ook scherp blijven en werd naast Jordy Vierbergen de tweede uitblinker. Hij gaf niets weg en de gelijkmaker van Purmerend in de 71e minuut was eigenlijk  een geluksgoal van Purmerend. Een kopbal leek naast te gaan, maar kwam via de paal toch nog in het doel. Een kwartier voor tijd was het dus weer gelijk en 2-2.

Purmerend was met het gelijke spel nog niet tevreden. Het probeerde nog meer druk te zetten en de spanning werd steeds groter.

Een gelijkspel zou ook al een mooi resultaat zijn voor Zwanenburg.

Toch kwamen er vooral voor onze aanvallers geweldige kansen en balanceerde Purmerend regelmatig op de rand van de afgrond.

In de blessuretijd kwam er echter een spetterende en welverdiende winnende goal.

Nick de Graaf werd door een lange bal van achteruit weggestuurd in de open ruimte en wist nu wel de kans te verzilveren en doelpunt nummer 14 aan te tekenen en de overwinning over de streep te trekken. Zwanenburg kwam op 3-2 en kort daarna floot de verder onzictbare scheidsrechter van Dort voor het einde.

Een geweldige afsluiting van een heerlijke wedstrijd, waarin spanning en heerlijk voetbal elkaar afwisselden.

Opnieuw toonde Zwanenburg dus een super teamgeest en dat kan leiden tot een leuke en fijne seizoen afsluiting voor het team en de afscheid nemende trainer,Robert van Boxel.

Deze keer dus een heerlijke revanche voor de ongelukkig verloren uitwedstrijd tegen Purmerend en komende zondag de uitwedstrijd tegen Ilpendam. Dat moet in deze vorm eigenlijk ook een resultaat opleveren.

Man of the Match:

Wederom was Jan Prevoo de beoordeelaar voor het geven van de punten voor de man of the Match. Deze week waren de 3 punten voor de uitblinkers van de wedstrijd. Jordy Vierbergen en René Jonker. Twee punten waren er voor Ian Ruigrok en matchwinner Nick de Graaf en alle andere spelers krijgen er 1 punt bij. De inzet was volgens Jan geweldig en dus moest iedereen beloond worden.

. 1 (3 punten)              – Jordy Vierbergen en René Jonker

. 2 (2 punten)                   – Nick de Graaf en Ian Ruigrok

. 3 (1 punt)                         – alle andere spelers

Score verloop  Zwanenburg – Spaarnwoude  5-0 (ruststand 3-0)