RKDES-Zwanenburg ..”een wedstrijd met twee gezichten”

De uitwedstrijd tegen RKDES stond vandaag op het programma. Vooraf waren de verwachtingen hoog. Ook de tegenstander was nog niet echt gelukkig in het veroveren van punten en zo stonden we gebroederlijk op de plaatsen 10 en 11 in de ranglijst met 1 punt uit 3 wedstrijden. Daar moest vandaag dus verandering in gaan komen en we moesten eindelijk onze kwaliteiten gaan omzetten in punten.

In de opstelling was Milan Hengeveld centraal in de verdediging opgesteld en was Nigel Ciebrant naar de bank verwezen. Ook Joshua von Mauw stond deze week aan de aftrap en had van plaats gewisseld met Bas Tichelaar.

Zo werd er gestart en eigenlijk was daar al veel mee gezegd. Het eerste half uur ging de wedstrijd op en neer en had Zwanenburg een klein veldoverwicht en de beste kansen.

Eigenlijk was het helemaal niet echt een verrassing geweest als Zwanenburg een voorsprong had genomen. Met name de levensgrote kans van Jordy Vierbergen had een doelpunt moeten opleveren. Maar helaas de bal ging voorlangs.

In zo’n situatie komt het er altijd weer neer, dat wanneer je de doelpunten zelf niet maakt, de tegenpartij dat wel doet!

Daarna volgde er dus een periode waarin RKDES sterker werd en meer agressiviteit en felheid liet zien. Zwanenburg werd in die periode steeds slordiger in de passing en ook onrustiger in het spel.

Ook de scheidsrechter raakte in deze periode een beetje het overzicht kwijt en negeerde meerdere keren buitenspel situaties van de Zwanenburg defensie. Onze grensrechter, die normaal de rust zelve is, kreeg het daardoor met de scheidsrechter “aan de stok”. Dan is de scheidsrechter de man die het laatste woord heeft en zo kon onze grensrechter na een goed half uur plaatsmaken.

Of de ploeg van Zwanenburg daardoor ook het hoofd verloor kan ik niet direct bepalen, maar kort na dit incident komen we op een 1-0 achterstand door een kopbal van RKDES, waarbij onze keeper er niet goed uitzag  of misschien door de zon de bal niet goed zag. Na deze tegengoal  waren er binnen 10 minuten ook twee nog grote misverstanden centraal in de verdediging en liep RKDES zomaar naar 3-0 uit.

Dan heb je als ploeg eigenlijk niets meer te vertellen en is al het vertrouwen weg. Gelukkig blijft het dan tot de rust bij 3-0.

Wat gaat de tweede helft ons brengen?

Na de thee zijn er aan Zwanenburg kant twee wissels en enkele omzettingen. Dan gaat het eigenlijk een heel andere wedstrijd worden en krijgen we defensief nauwelijks meer gevaar te verwerken van RKDES. Er zijn enkele pogingen om via een counter uit te breken, maar dit sticht weinig gevaar of werd geannuleerd wegens buitenspel.

Plotseling gaat Zwanenburg wel voetballen en is de nervositeit van het “Kudelstaartse kwartiertje” verdwenen. Toch duurt het allemaal te lang en is de afwerking van Zwanenburg niet goed genoeg.

Pas in de 68e minuut weet Joshua von Mauw met een mooi afstandsschot met curve de 1-3 aan te tekenen. Komt hier een heleboel geluk bij te pas? De doelpuntenmaker geeft aan dat het bewust zo de bedoeling was, maar het lijkt dan toch wel of we het geluk direct hebben opgebruikt.

Hoe we ook aandringen en wat we ook proberen, het wil niet lukken of de keeper van RKDES ligt in de weg. Pas in de 83e minuut weet Nick de Graaf een uitval via een uittrap beheerst af te ronden.

Daarna knokt Zwanenburg door en wordt RKDES steeds meer teruggedrongen, maar de gelijkmaker wil er niet in en dus gaan we weer zonder punten naar huis.

Een wedstrijd dus met twee gezichten. Voor de rust is RKDES tussen de 34e en het eind van de eerste helft het meest effectief en na de rust heeft Zwanenburg een geweldig veldoverwicht, maar wil de muur van Kudelstaart niet instorten.

Het is dus best wel een beetje teleurstellend dat we onze krachten niet weten om te zetten in punten. Zo ging het bij Purmerend mis ondanks een veldoverwicht en nu is het opnieuw niet gelukt, terwijl we eigenlijk het grootste deel van de wedstrijd de bovenliggende partij waren.

Het blijft dus wachten op de eerste overwinning en die moet er dan maar komen in de thuiswedstrijd van aanstaande zondag tegen Ilpendam.

Man of the Match:

Ondanks het feit dat de ploeg hard heeft gewerkt en alles heeft gedaan om een gelijkspel te behalen na de onfortuinlijke periode in de eerste helft, was het toch niet eenvoudig om de punten uit te delen. Maar uiteindelijk zijn er toch spelers genomineerd en dat zijn:

. 1 (3 punten)              –  Roy von Mauw

. 2 (2 punten)                    –  Joshua von Mauw

. 3 (1 punt)                         –  Jordy Vierbergen en Steyn Blankenagel

Score verloop    RKDES-Zwanenburg 3-2 (ruststand 3-0)

Min 34   – 1-0 RKDES

Min 40   – 2-0 RKDES

Min 44   – 3-0 RKDES

Rust

Min 68   – 3-1 Joshua von Mauw

Min 83   – 3-2 Nick de Graaf