Contributie en verenigingsbijdrage in coronatijd

Na de start van het nieuwe kalenderjaar hadden we conform de planning van de KNVB toch stiekem een klein beetje gehoopt weer te kunnen voetballen. De KNVB had tot december plannen om toch een volledig seizoen af te wikkelen, maar helaas is Corona een taaie tegenstander. We hebben als bestuur de afgelopen periode veel over Corona en de gevolgen voor onze club gesproken. In normale omstandigheden hadden we jullie op de Algemene Ledenvergadering (ALV) meegenomen in onze verwachtingen en onze plannen voor dit seizoen, maar ook de ALV is door Corona uitgesteld. Na de berichtgeving van afgelopen week willen we toch even kort berichten wat de gevolgen voor onze vereniging zijn en hoe wij tegen een aantal zaken aan kijken. Corona en wegvallen van kantine inkomsten. Aan het begin van het seizoen leek het erop dat we een corona proof seizoen zouden kunnen voetballen. Om dit mogelijk te maken hebben wij besloten om te investeren en de kantine en het terras Corona proof te maken. Zoals iedereen weet werden alle horecagelegenheden al kort na aanvang van het seizoen gesloten, waardoor voor VV Zwanenburg een heel belangrijk deel van de inkomsten weg is gevallen. En zoals dat gaat in een crisis gaan de vaste lasten gewoon door en moeten aangegane verplichtingen nagekomen worden. Corona raakt ons dus ook financieel keihard. Gelukkig hebben wij een kerngezonde vereniging, ook financieel!

Contributie
Een groot voetballer sprak eens: “elk nadeel heb z’n voordeel”, en zo is het natuurlijk ook bij onze club. Alle jeugdelftallen kunnen gelukkig gewoon doortrainen en spelen op zaterdag vaak een onderling partijtje, waardoor hun voetbal-gemis beperkt blijft. De selectie heeft onder toezicht van de technische staf ook nog lange tijd dispensatie gekregen om conform de opgelegde Corona maatregelen een beperkt trainingsprogramma te volgen. De met de corona gepaard gaande voetbalcrisis komt hierdoor het hardst aan bij de overige senioren die helemaal niets mogen doen bij hun club. Vooralsnog lijkt het daarom fair dat VV Zwanenburg naar hun toe een gebaar gaat maken ten aanzien van de reeds betaalde contributie. Hoe dat er uit zal zien weten we nog niet omdat we pas aan het eind van het seizoen definitief de balans op kunnen maken, maar we hebben dit op de radar.

Verenigingsbijdrage
Voor alle leden die verenigingsbijdrage hebben betaald en zich hebben opgegeven voor een verenigingstaak zullen wij, net als eind vorig seizoen, coulant zijn. Omdat we nu eenmaal minder verenigingstaken hebben hoeven uitvoeren. Ons plan is om te inventariseren hoeveel verenigingstaak-uren we nog moeten invullen en afhankelijk daarvan een gedeelte van de verenigingsbijdrage terugbetalen.  Uiteraard kunnen we hier aan het eind van het seizoen pas echt iets zinnigs over zeggen. Wíj hebben het seizoen echter nog niet geheel afgeschreven. En hoewel de situatie nu nog erg onzeker is, hopen we dat we toch nog een flink deel van dit seizoen kunnen voetballen.

We danken alle leden voor hun begrip en blijf positief en vooral gezond. Hopelijk zien we elkaar snel weer op het voetbalveld.

Jullie Bestuur