Joop Franken

Vandaag kregen wij het bericht dat vanmorgen Joop Franken is overleden. Joop ofwel Kriel is 81 jaar geworden. Hij was een op en top voetballiefhebber en werd al op jeugdige leeftijd lid van sv Halfweg. Hij heeft daar samen met zijn broers Jan, Henk en Willem in het 1e elftal gespeeld als middenvelder. Hij maakte als speler ook nog de overstap naar een hoger niveau en speelde bij Blauw –Wit en daarna bij SDW. Bij Blauw – Wit heeft hij nog tegenover Coen Moulijn gestaan.

Na zijn actieve loopbaan stortte Joop zich op het trainerschap. Hij trainde 1 jaar de A1 bij sv Halfweg maar vooral de zaterdag senioren. Hij was ook enkele jaren trainer bij TOS-Actief in Amsterdam. Als het een niet meer kon dan ging hij het ander doen en zo kon men hem zomaar bij een wedstrijd in de regio Amsterdam als scheidsrechter tegen komen. Na de fusie was Joop, tot een paar terug, nog vaak langs de lijn te zien. Hij was recht door zee en wond nergens doekjes om. Langs de lijn liet hij menigeen zijn mening weten over een opstelling of een bepaalde speler. Zijn opmerkingen waren daarbij doorspekt met zijn Amsterdamse humor. Joop kreeg twee jaar geleden een nieuwe knie en kon daarna een moeizaam herstel. Wij wensen zijn vrouw, zijn zoons en overige familie veel sterkte toe.

Arie Keuning