Zondag 2 Bewonderingswaardig

Vorig weekend was code oranje en deels ook geel voor de bond reden om al het voetbal op zondag niet door te laten gaan. Voor vandaag werd wederom storm en vooral veel neerslag voorspeld. Code geel werd afgegeven maar de bond is in haar beleid, zoals te doen gebruikelijk, zeer wispelturig. Alles ging gewoon door, dus toog ik vanmorgen richting het vernieuwde Badhoevedorp. Als leider/coach was ik daar met het tweede elftal in 2012 voor het laatst. Nu trainer/coach,  Mark von Mauw,  stond er vandaag alleen voor. Zijn maat Maarten Kooter was op wintersport, net als een paar spelers uit de selectie. Daarbij de blessures opgeteld werd het een krappe bezetting vandaag en moest er bij het tweede een beroep op twee A1 (nu JO191) gedaan worden. Thom van Es verving op zeer verdienstelijke wijze achterin Lars van Drommelen en Rick van Tol werd voorin geposteerd. De wind waaide flink door de bomen en het gierde zo af en toe. Alle toeschouwers (ruim 50 in de eerste helft) namen op de tribune plaats. Het dak schudde zo nu en dan maar het bleek veiliger dan het AZ stadion. Zwanenburg begon voortvarend en nam aanvallend het initiatief. Pancratius beperkte zich tot verdedigen maar kon niet voorkomen dat Patrick Selvi al in de 9e minuut een kans kreeg. Hij was net te laat om de bal uit een voorzet binnen te tikken. Twee minuten later werd wederom een voorzet niet op waarde geschat. Zwanenburg bleef aandringen kreeg in de 15e minuut weer een kans maar het bleef dubbelblank. Keeper Tijn had alleen nog maar met terugspeelballen te doen gehad en zag, zonder in actie te hoeven komen, in de 19e minuut, de eerste doelpoging van Pacratius op de dwarsligger afketsen. Aan de overkant kreeg Patrick in de 23e minuut een dubbele kans maar het leek zijn dag niet vandaag. Verdediger Ian (voor vandaag “man of the match”) ondernam een solo en werd op de rand 16 gestuit. Milan posteerde zich achter het speeltuig maar zijn inzet ging net naast. In de 40e minuut wederom een overtreding op Ian. Nu ging Mitch er voor staan. Het monde uit in een corner. Mitch slofte naar de hoekvlag. Zijn inzet werd weggewerkt maar meteen door Zwanenburg heroverd. Weer naar rechts waar Mitch nog stond. Hij zette halfhoog voor. Patrick liep naar de bal en met een soort van duik vond hij koppend het net: 0 – 1. Geen opgelegde kans dus knap af gemaakt. De voorsprong werd over de 45e minuut heen getild waarna Pancratius meteen in het tweede bedrijf aan drong, een kans kreeg en keeper Tijn voor het eerst in deze wedstijd handelend op moest treden. Daarna was het Zwanenburg wat de klok sloeg. Patrick kreeg rond de 49e minuut twee dotten van kansen maar de magere voorsprong bleef staan. Enige tijd later een overtreding net buiten de 16 bij Pancratius werd nu door Mitch genomen in een voor hem ideale positie. De kromme bal ging in de 58e minuut net over/naast. Na een mooie 1 – 2 tussen Stijn en Patrick leek drie minuten daarna het verschil eindelijk gemaakt te worden maar wederom kon Patrick het net niet vinden. Zwanenburg bleef de bovenliggende partij en in de 64e kreeg Patrick net buiten de 16 de bal aangespeeld. Hij kaatste op Stijn, die plaatste door naar Bas Tichelaar. Diens voorzet bleek op maat voor de goed spelende Rick die diagonaal binnen kopte: 0 – 2. Het leek gedaan, helemaal toen Patrick in de 69e minuut wederom een scoringskans kreeg maar helaas miste. En ja, je kon er op wachten. Na 13 gemiste mogelijkheden waarvan 5 opgelegd, valt er ineens in de 71e minuut een doelpunt aan de andere kant: 1 – 2. Het was niet aan de kwaliteiten van Pancratius te danken maar aan nonchalance van Zwanenburg. Toch had het in de 77e minuut klaar kunnen zijn. De zoveelste goede aanval van Zwanenburg bracht Bas voor een leeg doel in stelling. Iedereen veerde al op maar zag dat Bas heel knap de paal wist te raken. Toen in de 80e minuut Raymond Graal uit het niets een gele kaart kreeg bleek dat zijn tweede in deze wedstrijd, dus rood. Ik dacht “dat is toch niet nodig voor zo’n jongen” en rekende dit als enige echte fout van de scheids voor deze wedstrijd. Het werd, volkomen onnodig, na een groot overwicht en vele (soms opgelegde) kansen alsnog billenknijpen. Maar Pancratius bleek onmachtig en de geparkeerde Zwanenburg bus dwars op de 16, bleek afdoende toen de er na 90 minuten +2 werd afgefloten. Het is bewonderingswaardig hoe dit elftal het doet in de 1e klasse. Het is ook bewonderingswaardig dat het een grensrechter heeft die het bij weer en wind nooit af laat weten.

Volgende week is het tweede vrij. Daarna volgen, op 1 en 8 maart, twee wedstrijden thuis.

Arie Keuning