Zondag 2, Ojee daar komt DCG 2.

De clubnaam DCG roept bij mij allerlei herinneringen op. In de jaren ’60 behoorde het, samen met RKAVIC en Aristos, tot de drie grootste voetbalclubs in Amsterdam en omgeving. Op de fiets ging ik in 1968, langs De Zoete Inval, met een paar vrienden naar Heemstede. In het toen nog volledig in tact zijnde RCH stadion (later door brand grotendeels verwoest) werd om het algemeen Nederlands Amateur Kampioenschap gespeeld. DCG was finalist en won met 2 – 1. Maar deze nostalgie is terzijde.

In de res. 1e klasse B, waarin het tweede dit seizoen uit komt, lijkt iedereen van iedereen te kunnen winnen. Zo bleek afgelopen zondag maar weer eens. Koploper Hooglanderveen verloor thuis van middenmoter Sporting’70 waar het tweede overigens uit niet verder kwam dan een 3 – 3 gelijkspel. Meestal gaat dan de meest constante ploeg met de eer strijken. Daarvoor komen nu nog veel ploegen in aanmerking want alles zit na 9 wedstrijden nog dicht op elkaar. Komende zondag is in de 10e speelronde voor het 2e dan zo’n sleutelwedstrijd waarbij een verschil gemaakt kan worden. De tegenstander, DCG 2, is geen onbekende en doet bovenin ook goed mee. Het tweede staat op een keurig gedeelde koppositie en DCG staat op de 6e plaats. Maar schijn bedriegt want het verschil in de algemene stand is slechts 2 punten. Bovendien staat DCG 2 in de tweede periode bovenaan, samen met Zwanenburg 2. Het doelsaldo is gelijk dus is de volgorde alfabetisch bepaald.
Toen het 2e op 14 april 2013 kampioen werd en promoveerde naar de res. 2e klasse kwamen beide ploegen elkaar in het seizoen daarna voor het eerst en voor het laatst tegen. Op Ookmeer kwam Zwanenburg veel te kort. Bij de thuiswedstrijd (de laatste van dat seizoen in 2014) was DCG al kampioen en moest het tweede winnen om op eigen kracht niet meteen te degraderen. De keeper van DCG deed er toen alles aan om het 2e te laten winnen, zijn teamgenoten dachten er echter anders over. Het 2e verloor met 2 – 3 maar werd gered doordat concurrent Velsen 2 ook verloor. Het puntentotaal was gelijk maar Zwanenburg 2 had een iets minder negatief doelsaldo met 2 goals verschil. Velsen 2 ging toen terug naar de res. 3e klasse maar wist afgelopen seizoen naar de res. Hoofdklasse te promoveren. Het kan dus verkeren.

Jarenlang speelden het 2e en het 1e na elkaar op zondagen samen thuis en vervolgens uit en kwamen beiden voor de KNVB beker uit. Vorig seizoen was het tweede niet opgegeven voor de beker. Het is dit seizoen weer anders. Als het 2e thuis speelt moet het 1e ergens op bezoek en andersom. Het 1e speelt komende zondag uit en het tweede speelt dan thuis en is het gastheer voor DCG 2 dat dus al 5 jaar in deze klasse speelt.
Is de bond de weg kwijt of is dit een (on)bewuste keuze van de club? Hoe dan ook, terwijl ik onderweg ben vanuit Frankrijk, kan bij winst het tweede een klein gaatje slaan en na 10 wedstrijden ook al het puntenaantal halen van het hele vorige seizoen.

Arie Keuning