Zondag 2 laat het er weer op aan komen

Het zou vandaag de voorlaatste wedstrijd van dit seizoen kunnen zijn. Het tweede moet dan nog wel één plaats omhoog zien te klouteren en dus vooral vandaag niet verliezen. Vooraf had ik hier een hard hoofd in. Het tweede draait niet de laatste weken, vandaag geen Carl en Dani en de bij de tegenstander, toen nog koploper en nu vierde, werd kansloos verloren. Marc en Maarten gingen met de volgende opstelling de strijd aan:
Ronald Hagman(doel), Camiel Kesbeke, Rody Bottelier (A), Milan Hengeveld, Raymond Graal, Thimo Hengeveld, Mitch Sneijders, Martijn Degeling, Dennis Loogman, Patrick Selvi, Niels Oostwouder. Wissels: Tim Reemer, Stijn Blankenagel, Bas van Leijden, Jimmy Bovenlander.
Het was lang geleden dat beide vleugelverdedigers aanwezig waren. Het stamde uit het vorig seizoen. Hun diepgang en snelheid heb ik lange tijd node gemist. Voeg er de factor Niels aan toe en er staat weer eens een team dat potten kan breken. Nadat de leidsman klokslag 11.00 het beginsignaal gaf was het Zwanenburg dat meteen de helft van de tegenstander zocht. Dat duurde wel 12 minuten waartussen in de 4e , de 6e en de 10e minuut er kansen waren om de score te openen. Daarna staken de Zouaven een keer over en moest Ronald voor de eerste keer in actie komen. Daarna was het dan Zwanenburg dat aandrong en even later weer de Zouaven die van zich lieten spreken. Het was een leuke pot met soms goed voetbal. Beiden ploegen bleven in de aanval echter droog staan tot aan de rust, waarbij het met de mogelijkheden die er waren ook zomaar 3 -3 had kunnen staan.
Aan Zwanenburg kant waren er bij aanvang van het tweede bedrijf geen wijzigingen. De Zouaven lieten elke 5 minuten een speler invallen en dat gebeurde 5 x. Tussen deze wisselingen door was dan weer Zwanenburg en dan weer de Zouaven aanvallend bezig. Dus kansen over en weer. In de 80e minuut leek het voor Zwanenburg mis te gaan. Rody verslikte zich in een voorzet over de grond en de hoek was voor het uitzoeken. De Alkmaarder schoot gelukkig voor ons hoog over. Ik hoopte op een sneeky goaltje vlak voor tijd. Een hele goede dieptepass van Milan op Niels leek hier op. Niels perste er een sprint uit, won die maar had, eenmaal binnen de 16 aangekomen, geen kracht meer om goed af te drukken. Ook Patrick kwam nog in schietpositie en waar hij eerder dit seizoen vanaf die plek pardoes uithaalde en scoorde, gaf hij nu af. Het vervolg was een uittrap. De goed leidende scheidsrechter hield het na 90 minuten + 1 voor gezien. Voor Zwanenburg een punt in de strijd tegen na competitie. Maar ook concurrent LSVV pakte een punt, nota bene tegen koploper Velsen. Er stond een elftal vandaag, met Niels en Ronald als uitblinkers.
In 2014 en 2015, toen nog net na de promotie naar de 2e klasse, ontsprong het 2e in de laatste wedstrijd alsnog de dans. In 2019 kan dit in de 1e klasse ook nog. Winst is dan volgende week in Alkmaar tegen de Kolping Boys een noodzaak. Met het volledige elftal van vandaag en met nog iets meer Zwanenburgse bluf en overtuiging zou dat moeten kunnen. Of wil iedereen nog een paar wedstrijden extra spelen?

Arie Keuning

Arie Keuning