Zondag 2 op de weg terug

Zo langzaam maar zeker gaan er beslissingen vallen in de res. 1e klasse van het tweede. Het kampioenschap kan het door mij niet verwachte Velsen 2 bijna niet meer ontgaan. Die staan bovenaan op respectabele afstand gevolgd door Geel Wit 2 dat 13 punten minder heeft. Op tweede paasdag is het Geel –Wit 2 tegen Velsen 2 en kan laatstgenoemde bij een gelijkspel met nog 4 wedstrijden te gaan, de vlag hijsen. Onderin is het ook nog spannend en was de stand vandaag vóór de te spelen wedstrijden:
9. vv Wervershoof 2 19 – 26
10. vv Zwanenburg 2 19 – 19
11. LSVV 2 19 – 17
12. De Westfriezen 2 19 – 16
13. De Helder FC 2 19 – 6
Zwanenburg is dus nog verre van veilig. Vandaag was het LSVV tegen De Westfriezen en moest Zwanenburg bij Bloemendaal op bezoek en deed dat met:
Jimmy Bovenlander (doel), Volkan Aksoy, Rody Bottelier (A), Milan Hengeveld, Carl de Brouwer, Stijn Blankenagel, Mitch Sneijders, Martijn Degeling, Patrick Selvi, Bas van Leijden, Dennis Loogman. Wissels: Wesley Koopmans, Thimo Hengeveld, Dani Hulst, Tim Reemer, Ronald Hagman.
Hoewel zonnig maar een schraal windje recht over het veld begon Zwanenburg met de bries in de rug. Het was echter Bloemendaal dat al na 2 minuten wist te scoren, daarbij geholpen door een weifelende keeper Jimmy. Zwanenburg was niet meteen onder de indruk of van slag en van de zijkant werd geroepen dat hardlopers doodlopers zijn. Het tweede was wakker en sloeg aan het voetballen. Al ras kregen Bas en Patrick een goede kans maar vanaf dichtbij vonden beiden de keeper in plaats van het net. Bij de opbouw van achter uit was het Milan die met zijn passes vooral op rechts de regelmatig diepgaande Volkan bediende. Het succes hiervan liet even op zich wachten maar in de 14e minuut en na een knappe aanname stoomde Volkan op tot 5 meter voor de achterlijn. Daar zette hij voor en de bal ging hoog en scherp voor het doel richting de tweede paal. De keeper werd verrast doordat de bal ook iets naar binnen draaide en sloeg hem pardoes in eigen doel: 1 – 1. Het was een en al Zwanenburg wat de klok sloeg. Met 70% balbezit had het een groot overwicht. De uitvallen van Bloemendaal bleven gevaarlijk en keeper Jimmy herpakte zich prima door 2 belangrijke reddingen te verrichten. De aanvalsdrift van Zwanenburg leverde een aantal corners op die op links door Mitch werden genomen en voor het nodige gevaar zorgden. Toen de bal uit zo’n spelhervatting bij de tweede paal voor de voeten van Carl kwam, bedacht die zich geen moment en scoorde: 1 – 2. Sinds hij linksachter staat zijn 4e doelpunt in 4 wedstrijden. De laatste 15 minuten was het alleen maar Zwanenburg dat de klok sloeg en ik hoopte op nog een extra goaltje vlak voor rust. En die viel ook in de 45e minuut. Uit een voorzet vanaf rechts, net voorbij de tweede paal, kopte Bas doeltreffend binnen: 1 – 3. Het was meteen rust. Volkan was de man van de eerste helft.

Het tweede was goed op de weg terug naar het niveau zoals ik dat vorig seizoen met grote regelmaat mocht aanschouwen. Het middenveld werd wel regelmatig overgeslagen door de lange passes op links en rechts van Milan. Die had aan het eind van de eerste helft nog even een aanslag op zijn enkel moeten incasseren en bleef tijdens de pauze op het veld door lopen om verstijving te voorkomen. Het mocht niet baten want in de 50e minuut ging hij er bij zitten en kon niet verder. Na diens vertrek voltrok zich voor mijn ogen een doemscenario. Wesley kwam er in. Achterin zou ik het anders neergezet hebben, ik zou ook anders gewisseld hebben, maar ik ergerde mij vooral aan het feit dat het volledige middenveld het af liet weten. Veel en knullig balverlies bij de opbouw van achter uit die ondanks de toenemende druk van Bloemendaal door bleef gaan. Het is niet mooi maar gewoon naar voren met dat ding. Het resultaat is heilig. Je kon er op wachten en in de 55e minuut wist Bloemendaal weer aan te sluiten om in de 59e minuut ook nog langszij te komen. In vier minuten een riante voorsprong weg geven! De onzekerheid bij Zwanenburg was troef en het werd van kwaad tot erger toen Bloemendaal op een 4 – 3 voorsprong kwam. Toen herpakte Zwanenburg zich voor korte tijd. Daarbij kreeg Bas nog een goede mogelijkheid op de gelijkmaker maar vond wederom niet het net maar wel de keeper. Patrick kegelde vanaf 20 meter nog op de lat. De wedstrijd liep naar het einde en de beste speler van Bloemendaal pikte op het middenveld, net als al twee maal eerder, een bal op en stoomde de 16 binnen. Zijn eerdere pogingen met een diagonaal boogballetje verdwenen net over de lat maar deze derde poging ging er net onder: 5 – 3. Het was meteen gedaan ook. Op deze manier is het tweede op de weg terug naar de 2e klasse hetgeen doodzonde en niet nodig zou zijn.

De Westfriezen wisten van LSVV te winnen waardoor het er onderin nu zo uit ziet:
9. vv Wervershoof 2 20 – 27
10. De Westfriezen 2 20 – 19
11. vv Zwanenburg 2 20 – 19
12. LSVV 2 20 – 17
13. Den Helder FC 2 20 – 6
Omdat de Kennemers eind 2018 uit de competitie stapten zijn die gedegradeerd. Den Helder is de eerste ploeg die tot de na competitie gedoemd is. De tweede ploeg zal komen uit de nummer 10, 11 of 12, waarbij Zwanenburg de grootste kanshebber is. Of kan het tweede op tweede paasdag (22 april) thuis een hele wedstrijd (dat is 90 minuten + iets meer) tegen de Westfriezen spelen zoals de eerste helft tegen Bloemendaal?
Ik ben in mijn verslagen nooit zo van “the man of the match” maar wil nu toch even melden dat keeper Jimmy zich goed herstelde, de voorhoede en de beide vleugelverdedigers zich op een voldoende speelden en dat dé man van de wedstrijd Rody Bottelier was. Een rots in de branding een aanvoerder waardig.

Arie Keuning