Zondag 2, een wedstrijd met twee gezichten

Vandaag de 19e wedstrijd van dit seizoen. Maar er was nog meer te doen. Op TV begon al om 9.15 uur de marathon van Rotterdam en de Ronde van Vlaanderen voor mannen én vrouwen. Als fanatiek wielerliefhebber ging ik met een beetje weemoed toch naar mijn favoriete team bij Zwanenburg. Eenmaal aangekomen zag ik Lucille voor de tweede keer in korte tijd in haar eentje achter de bar staan in de kantine. Het was nog een zooitje van de avond ervoor en de ochtendploeg kwam nu niet opdagen. Lucille kwam handen en voeten te kort om alles weer te regelen. Na mijn diensten te hebben aangeboden bleek er tijdens de eerste helft toch twee man te zijn op komen dagen. Vervolgens hoorde ik dat, hoewel goed op tijd, de dienstdoende leidsman onze vaste assistent die gepokt en gemazeld is in zijn rol, links liet liggen omdat hij toch te laat was. Met deze psychologische 0 – 2 achterstand zag ik het tweede uit de kleedkamer komen en naar de overkant gaan. Als we zo beginnen, bedacht ik mij, staan wij al met 0 – 3 achter. Maar het begon zoals het hoorde bij de eerste helft; van de kantine af! Dat gebeurde met:
Ronald Hagman(doel), Camiel Kesbeke, Milan Hengeveld, Rody Bottelier, Wesley Koopmans (A), Stijn Blankenagel, Mitch Sneijders, Thimo Hengeveld, Martijn Degeling, Dani Hulst, Tim Reemer. Wissels: (waarom weet ik niet) Bas van Leijden en Dennis Loogman. Afwezig: Carl de Brouwer, Raymond Graal, Jimmy Bovenlander, Mark Mul (1e) Patrick Selvi, Niels Oostwouder.

Na twee weken vrijaf en zonder oefenwedstrijden was het ritme er duidelijk even uit constateerden de beste trainer van de H’meer en ik al ras. Samen zagen wij dat Hillegom vanaf het begin het initiatief nam. Daarbij ook met dank aan sommige spelers van het tweede waarvan er zeker drie geen kokosnoot wisten te raken, laat staan dat zij potten konden breken. In de 1e klasse een bal gewoon in de voet van een tegenstander geven is bedenkelijk. Even een hupje omhoog in plaats van het luchtduel aan gaan schiet ook niet op. Maar gelukkig was keeper Ronald vandaag in vorm. Hij straalde zekerheid en dus ook overtuiging uit. In de eerste helft hoefde hij geen spectaculaire reddingen te verrichten. Maar telkens hervatte hij het spel met een rollertje naar een verdediger om zodoende van achteruit op te kunnen bouwen. Zinloos met een niet functionerend middenveld. De vaste supporters begonnen de morren en na 20 minuten werd luid en duidelijk vanaf de kant “lange bal naar voren” geroepen. Ronald volgde het advies op en zie. Zwanenburg vertoefde ineens, voor de eerste keer, op de helft van de tegenstander en kreeg nog een klein kansje ook. Na een “offensief” van 90 seconden ging het tweede weer over tot de orde van de dag. Alles werd na 25 minuten spelen ineens door een snerpend fluitsignaal onderbroken. Zelf heb ik, ook bij rond de 30 graden, nooit een drankpauze mogen meemaken. Dit was wel erg doeterig ofwel voor watjes. Deze onderbreking verhoogde het spelpeil niet. Sterker nog, er was tot aan de rust, waarbij Hillegom wel de betere ploeg was, geen reet meer aan.

Na de pauze nam Zwanenburg, aanvankelijk nog zonder wisselingen, het initiatief. Dat was echter nadat eerst Hillegom in de 47e minuut met een speler alleen op Ronald af kon gaan. Maar onze doelwachter doorzag de bedoeling van de tegenstander. Het is van Hillegom bekend dat zij moeilijk tot scoren komen want ook nog twee latere grote kansen van Hillegom wist Ronald te pareren. In dat opzicht kan Zwanenburg de bezoekers een hand geven. De betere ploeg zijn, zoals ook al in eerdere wedstrijden, maar niet scoren. Ook niet na het inbrengen van de wissels. Net voor langs, tegen de paal, een uitgestoken teen, de lat of zonder dat hij het wist, de keeper, voorkwamen een doelpunt van Zwanenburg. En zonder score werd het dus een toepasselijke Frits van Turenhout uitslag: 0 – 0. Eigenlijk wel een terechte uitslag na een wedstrijd met twee gezichten.

De spanning onderin blijft. FC Den Helder is gezien en is tot na competitie gedoemd. De tweede ploeg die daarvoor in aanmerking komt is LSVV 2, Westfriezen 2 of Zwanenburg 2. Alle drie de ploegen pakten vandaag punten. Volgende week is het LSVV tegen de Westfriezen en moet het 2e naar Bloemendaal alwaar het niet kansloos is. Mocht LSVV volgende week winnen dan volstaat over vier weken winst van Zwanenburg thuis op de Westfriezen. Maar ja, een overwinning voor zowel het tweede als het eerste volgende week bij Bloemendaal is natuurlijk niet te versmaden.

Arie Keuning