vv Zwanenburg 1

Beter laat dan nooit of ‘Mehmets droom, Zwanenburg terug naar de 3e klasse’

René Jonker (21), Robin Poelsma (2), Nigel Ciebrant (3), Mitch Snijders (4), Ian Ruigrok (5) – Davy Buijs(6), (55e min Iggy Stolwijk (14), Justin Schouten (10), Mark Mul (8)- Nick de Graaf (7) Rick van Veen (9), (75e min Kevin Verhoeve 15), Tim Hollander (11) (110e min Patrick Selvi 17)

Reserves:  Jack Buijs (1), Joshua von Mauw (12), Said Sakhsoukh (13), Iggy Stolwijk (14), Kevin Verhoeve (15), Juriaan te Hoonte (16) Patrick Selvi (17)

Donderdagavond 21 juni, op de langste dag van het jaar, moest het gaan gebeuren. Zwanenburg mocht in de 2e Final op het terrein van Waterwijk gaan proberen om dan eindelijk de promotie af te dwingen. Deze dag gaf ons niet echt een zomers gevoel. Het was koud en er was veel wind. Met een bus vol werd om 18.00 uur met chauffeur Erwin Feenstra koers gezet naar Almere. Vooraf was er toch wel sprake van een gespannen sfeer. Weer iedereen oppeppen om 90 minuten vol gas te geven. Om even na 20.00 uur gaf scheidsrechter Thomas het startsein en ontspon zich een wedstrijd die zeker niet mooi was en twee ploegen liet zien die voelden dat het belangrijk was.

Zwanenburg begon redelijk en had vrij snel een veldoverwicht, maar daar kwamen geen doelpunten uit. Waterwijk speelde met heel veel jonge spelers en was behoudend, maar wel regelmatig met lange ballen gevaarlijk. Toch leek niets te wijzen op een snelle beslissing. In de 27e min van de eerste helft kreeg Zwanenburg een enorme domper te verwerken toen Waterwijk wist te scoren. Het was eigenlijk de eerste echte kans en met een geplaatst schot vanaf de 16 meter wist spits Giovanni van der Zaken onze keeper in de rechterhoek  te passeren. Even gingen ‘de koppies’ naar beneden, maar snel herpakte Zwanenburg zich. Er kwamen opnieuw grote en kleine kansen voor onze boys, maar het geluk was meer bij de keeper van Waterwijk en dus bleef het tot de rust  1-0.

Na de rust ging Zwanenburg moedig door. Na  55 minuten moest Davy Buijs met een blessure naar de kant en kwam Iggy Stolwijk hem vervangen.  Het veldoverwicht bleef, maar Waterwijk kon toch met een verdedigende tactiek de rijen gesloten houden. De spanning werd steeds groter en trainer Mehmet Simsek werd steeds wanhopiger. De bal wilde er niet in door te gehaast spel of een keeper die in de weg lag of gewoon geen geluk. Onze verdediging kreeg het niet echt moeilijk meer, maar die ene bal moest er wel in om nog hoop te houden. In de 75e minuut wisselde Zwanenburg de moegestreden Rick van Veen in voor de frisse Kevin Verhoeve en direct kwam er weer meer druk van Zwanenburg. Maar het duurde uiteindelijk tot de 80e minuut voordat Waterwijk zich gewonnen gaf. Het was Kevin Verhoeve die met een moeilijke actie uiteindelijk de hoop weer terugbracht bij de grote schare Zwanenburg supporters.

Naast vele ouders en familie en vrienden, was ook Zwanenburg 2 en de dames 1 er om onze jongens aan te moedigen. Zwanenburg wilde na deze 1-1 gelijk doordrukken, maar dat lukte niet en dus moest deze bloedstollende wedstrijd middels een verlenging en misschien wel strafschoppen een winnaar krijgen.  Gelukkig was het Zwanenburg die daarin de langste adem had. Waterwijk begon de vermoeidheid te voelen, omdat de vorige wedstrijd ook al  via een verlenging en strafschoppen was beslist. In de 102e minuut was het Tim Hollander die de ban echt brak en Zwanenburg  op 1-2 zette. Daarna was het verzet van Waterwijk echt gebroken en in de 2e helft  van de verlenging wisten onze mannen de wedstrijd echt in het slot te gooien. Eerst scoorde Patrick Selvi de 1-3 en in de laatste minuut was het onze matchwinner Kevin Verhoeve die zijn goede invalbeurt bekroonde met een 2e doelpunt en de 1-4 aantekende. Patrick Selvi was in de 2e verlenging in het veld gekomen voor Tim Hollander die echt helemaal leeg was.

Maar eindelijk was er dus de ontlading na die 1-4. De scheidsrechter maakte direct na dit doelpunt een eind aan de wedstrijd en dus was de droom van onze trainer Mehmet Simsek en zijn staf uitgekomen. We zijn terug in de 3e klasse en kunnen het nieuwe seizoen dus op een hoger niveau gaan proberen onze kwaliteiten te laten zien.  Uiteraard was het direct groot feest in de kleedkamer en later in de kantine van Waterwijk. Het bier was er in grote hoeveelheden en smaakte voor iedereen heerlijk.

Om even na half twaalf kregen we het sein dat we teruggingen naar Zwanenburg. Ook in de bus bleef het feest aanhouden en was er wederom veel ‘gerstenat’ en ander lekkers. Om half 1 was de bus bij de hoek in Halfweg en stapten de meeste spelers en technische staf uit om nog even door te feesten in de Herberg. De andere passagiers werden even later bij de Populierenlaan afgezet. Zo kwam aan deze mooie en spannende dag dan een einde en was er promotie en een goed slot aan een spannende maand die gelukkig niet nog een volgende wedstrijd bracht. Dank aan chauffeur Erwin Feenstra en de sponsors van de bus.

Het seizoen zit er op en het is dus toch nog ‘Eind goed, al goed’ Complimenten voor iedereen, trainers, begeleiders, spelers en supporters die een heel lang seizoen tot het eind alles hebben gegeven. Gisteravond is het in de kantine waarschijnlijk nog even goed overgedaan met een klein feestje en een nat pak voor onze trainer, want bij promotie hoort een duik in de sloot.

De punten voor  de man of the match zijn deze keer voor ?????.  Alle spelers, technische staf en supporters die 120 minuten lang energie hebben gegeven om te strijden en te ondersteunen

1 en 3 punten – Iedereen

Uitslag Waterwijk – Zwanenburg  1-4 (rust 1-0 na 90 min 1-1)

1-0     27e min – Giovanni van der Zaken (Waterwijk)

Rust

1-1     80e min – Kevin Verhoeve

Verlenging

1-2  102e min – Tim Hollander

1-3  119e min – Patrick Selvi

1-4  120e min – Kevin Verhoeve

De foto’s bij dit verslag bij dit verslag zijn van Rachel Verhoeve, waarvoor dank. Voor belangstellenden is er ook een verslag te vinden op de site van het Haarlems Dagblad.