Onverwachte opleving Zwanenburg.

Na de zeer slechte wedstrijd tegen RCZ, waren de verwachtingen vooraf niet echt hoopgevend. Zoals al opgetekend in de Vooruitblik is de kans op een vertrek uit de gevarenzone in deze 3e klasse vrijwel nihil. Na de wedstrijd tegen Alliance hadden we nog een kans om weg te komen uit de onderste regionen. Na de verliespartijen tegen Limmen, Koedijk en RCZ is er eigenlijk geen ontkomen meer aan. Natuurlijk kan er altijd nog een wonder gebeuren, maar daar is misschien maar 1 % kans op, of nog minder?

De wedstrijd tegen VSV werd vooraf dan ook als een zeer moeilijke wedstrijd bestempeld. Wederom nog steeds geen Jordy Vierbergen in de basis en ook in de verdediging weer een extra aanpassing. Kevin Verhoeve was afwezig en dus een plekje centraal achterin voor onze “junior”Robin Poelsma. In de voorhoede kreeg Niels Oostwouder opnieuw een basisplaats op de rechtervleugel en zat Louis Elbertse op de bank. Daar was ook een plekje voor Ryan Bender en Tom van Es, terwijl Matthijs Kamminga en Silvian Kesbeke het groepje complementeerden.

Het was dus afwachten wat we konden laten zien tegen de mannen uit Santpoort. VSV is voor Zwanenburg altijd een zeer lastige tegenstander. Natuurlijk is er bij de bezoekers ook wat onrust en zijn er al een aantal spelers naar de zaterdagtak overgeheveld. VSV gaat volgend seizoen ook met de selectieteams op zaterdag spelen en men wil direct aansluiten in de 3e klasse. Dat heeft wel wat veranderingen met zich meegebracht. Maar waar we hoopten op een landurige dip, is de ploeg nog steeds volop bezig met het verzamelen van punten. Opnieuw zou er dus veel tegenstand zijn.

Na de aftrap door de spelers van de JO 10-5 gaat Zwanenburg heel aardig van start. Het spel gaat op en neer en er zijn kansen voor beide ploegen. Centraal in de verdediging weet Jurian te Hoonte de eerste gevaren te elimineren. Na 13 minuten is het zelfs Zwanenburg wat de leiding kan nemen door een kopbal van Luca van Dijken. Uit een goed genomen corner van Nigel Zwarts weet hij de VSV keeper te verschalken. VSV is duidelijk wat uit zijn doen door deze tegentreffer en Zwanenburg gaat door. Opnieuw Luca van Dijken weet met goed loopwerk weer een kans te creëren.  VSV is duidelijk nog niet bekomen van de tegentreffer en “hangt wat in de touwen”. Als ook een doelpunt van VSV door buitenspel wordt afgekeurd, wordt de moraal van de bezoekers er niet beter op. Onze verdediging weet alle druk te weerstaan en ook onze keeper toont een goede vorm. De druk van VSV wordt wel groter, maar de goede richting weet men niet te vinden en zo gaan we de rust in met een onverwachte voorsprong.

Na de thee vervolgen twee ongewijzigde ploegen de wedstrijd. In de kleedkamer van VSV is de tactiek duidelijk opnieuw doorgenomen en de tegenstander laat dat direct zien in het eerste kwartier na de rust. Zwanenburg moet achteruit en er ontstaat duidelijk onrust in de defensie van onze mannen. Dit leidt in de 56e minuut tot de gelijkmaker door VSV in de persoon van Tim Sewalt. Waar Zwanenburg in de voorgaande wedstrijden dan het hoofd laat zakken, is dat nu niet het geval. Het lijkt zelfs dat VSV na  60 minuten de energie kwijt is en men de druk niet kan continueren. Zwanenburg put daar moed uit en in minuut 65 is het  opnieuw Luca van Dijken die Zwanenburg op voorsprong brengt na een heerlijke assist van Niels Oostwouder. Daarna wil VSV nog wel wat tegenstribbelen en brengt men ook vers bloed in de ploeg. Zwanenburg buigt echter niet meer. Zakeria el Johari wordt na een goede wedstrijd, moegestreden gewisseld voor Louis Elbertse. De wedstrijd blijft wel aantrekkelijk, maar alle pogingen van VSV kunnen verijdeld worden door Zwanenburg. Meer en meer krijgt Zwanenburg kansen in de ruimte. VSV heeft ondertussen alles op de aanval gezet en speelt achterin met 3 man. Dat geeft Niels Oostwouder en Nigel Zwarts ruimte, maar helaas de mogelijkheden worden niet verzilverd. Daar moet Louis Elbertse voor gaan zorgen. Na een positiewisseling met Niels Oostwouder weet hij in de 89e minuut een schitterende voorzet van Niels Oostwouder binnen te koppen en de 3-1 op het bord te zetten. En nog geen minuut later kan hij ook de 4-1 aantekenen na een afstandsschot van Tom van Moorsel. De rebound weet hij vakkundig achter de VSV keeper te knallen.

Voor Zwanenburg een ongekende en onverwachte weelde en dus een fijne derde helft. Nu een paasweekend zonder voetbal en dan gaan we verder tegen De Meteoor uit en koploper Egmond thuis.

Man of the Match

Waar er vorige week geen enkele inspiratie en aanleiding was om punten toe te kennen, is de selectiecommissie deze week weer erg ruimhartig in de beoordeling en heeft de ploeg zich echt van de goede kant laten zien in deze lastige wedstrijd tegen VSV. Vele spelers met 3 punten, maar deze keer een bijzondere vermelding voor Wouter Mulder. Al vele weken is hij de man die overal te vinden is in het veld en regelmatig belangrijke intercepties heeft. Misschien niet altijd zichtbaar voor het publiek, maar wel een onmisbare schakel en dus complimenten. Daarnaast moeten vandaag ook Camiel Kesbeke en Luca van Dijken worden genoemd met een bijzondere vermelding. Hun inzet was ook deze keer weer zeer goed.

Laten we hopen dat de wanprestatie van vorige week een vergissing is geweest.

.1 (3 punten)   -Luca van Dijken* , Louis Elbertse,  Melle de Graaf, Jurian te Hoonte, Camiel

Kesbeke*, Wouter Mulder * en  Niels Oostwouder.

.2 (2 punten)   -René Jonker, Robin Poelsma, Tom van Moorsel, Zakaria el Johari, Nigel

Zwarts en Matthijs Kamminga.

3  (1 punt)       –

.

Score verloop Zwanenburg- VSV 4-1(rust 1-0)

Min 13     1-0  Zwanenburg Luca van Dijken