Zaterdag 1 gooit pretenties over boord

Voorafgaand aan de thuiswedstrijd vandaag van onze Zaterdag 1 tegen Terrasvogels 1 viel er op allerlei sites een diverse plaats op de ranglijst te zien. De stand die onze nestor Rien Kruyt bij houdt en in het voorportaal van de kantine hangt was de enig juiste. Daarin stond, in de onderste regionen, de tegenstander van vandaag gelijk met Zwanenburg. Toen het in één der donkere dagen in Santpoort te doen was ging het daar volledig mis en bleven de drie punten aldaar. Bij winst vandaag en behoud van de drie punten in de inhaalwedstrijd a.s. dinsdagavond tegen SVIJ lag een 5e plaats toch nog in het verschiet.

Nadat ik vanmorgen al een wedstrijd in de koude wind in Hoofddorp had aanschouwd, haastte ik mij daarna richting de Populierenlaan en hoopte dat er nog een plek vrij was in vak A. Het geluk was aan mijn zijde, hoewel het wel dringen was en mijn zicht enigszins beperkt werd omdat lange Frans nog vóór mij stond. Het belette mij niet om al weer vroeg in de wedstrijd de eerste kans van Zwanenburg waar te nemen. Waar Daimy vorige week vanuit die positie fraai scoorde schoot hij nu, links voor het doel, met buitenkant voet hoog over. Terrasvogels stelde er weinig tegenover dus was de thuisploeg optisch de meerdere. Het was ook niet vreemd dat Zwanenburg over links nogmaals naar voren toog. Een voorzet volgde en net voorbij de tweede paal wist Tim Reemer vervolgens in de 14e minuut tegendraads knap al koppend te scoren: 1 – 0. Het leek een eenzijdig duel te worden en Zwanenburg kreeg kansen. Maar het ontbrak aan slimheid en inzicht om de score verder op te voeren. Terrasvogels nam het spel voetballend steeds meer over maar veel goede bedoelingen haalden de 16 niet. Slechts één maal wist een speler over links een schot op doel te wagen. Zijn poging ging over de ballenvanger, daarna op het dak van de kantine en vervolgens richting parkeerterrein. Een keeper roept dan normaal “honderd”. Maar vak A riep daarna in koor “zelf halen”. Nadat het gelach was verstomd werd er na een half uur spelen een Zwanenburg aanval vanuit de 16 van Santpoort uitverdedigd. Er kwam een stuiterbal de 16 uit en Tim Reemer produceerde een halve omhaal richting (hoe kan het ook anders) doel. De bal verdween via de vingertoppen van de keeper en vervolgens bovenkant lat over het doel. Het was de laatste kans in de eerste helft. In de 38e minuut vielen er ineens een paar hagelstenen uit de lucht. Waar alle vak A supporters hier vroeger geen schrik van had, vluchtte het onoverdekte vak subiet voor meer dan de helft leeg richting kantine. Die hebben tot aan de rust niets meer gemist.

Redelijk op schema floot de jonge en druistige scheidsrechter voor aanvang van de tweede helft. Met nog een hand vol supporters in vak A en goed zicht, kan ik daar kort over zijn. Het hoogtepunt van Zwanenburg in die 45 minuten was een kopbal tegen de paal van Tim Reemer. Voor het overige zakte het niveau van de thuisploeg tot onder NAP en konden de bezoekers uit Santpoort zomaar in de 74e minuut langszij komen: 1 – 1. En zoals vaker de laatste tijd verscheen in de 88e minuut ook de 1 – 2 nog op het bord. Nadat de rode cijfers op 101 stonden was de tank van de energieke leidsman pas leeg. Die hield de hele wedstrijd prima onder controle en kaarten bleven uit. Waarom hij tussen de 95e en 100e minuut toch ineens 5x geel + 1 x rood trok ontging mij volledig.

Hoe dan ook, weer verlies waarmee de ploeg uit Santpoort 6 punten van Zwanenburg af pakt en Zwanenburg net boven de streep onderin staat. Alle pretenties kunnen vanaf nu overboord.

Arie Keuning