Zwanenburg mist het fortuin tegen Koedijk.

Natuurlijk is het niet sterk om stukken tekst te kopieren of over te nemen uit voorgaande verslagen, maar vandaag kan dat eigenlijk wel. Net als vorige week wordt deze wedstrijd beslist in een korte periode voor en na de rust. Kort voor de rust krijgen we ongelukkig een achterstand te verwerken en na de rust zijn we door het uitvallen van aanvoerder Jordy Vierbergen even het spoor bijster in de periode tussen minuut 45 en minuut 60. Daarna zit de wedstrijd op slot. Koedijk voetbalt de wedstrijd uit en vindt het wel goed zo en probeert met stiekeme uitvallen nog een treffer toe te voegen aan het totaal. Dat lukt gelukkig niet en Zwanenburg weet in de slotminuten nog de hatelijke 0 van het scorebord af te halen. Dat is de wedstrijd in een notedop.

Toch mag dat niet het hele verhaal zijn, want de thuisploeg speelt een goede eerste helft en is duidelijk uit op een revanche voor de grote afstraffing in Koedijk.

Na  de opening door de JO 10-3 begint Zwanenburg de wedstrijd niet verkeerd. Helaas moet de technische staf weer het een en ander improviseren door de afwezigheid van Melle de Graaf. Toch staat er een goede formatie op het veld. Koedijk begint wel sterk, maar verdedigend staat Zwanenburg goed met de teruggekeerde Jordy Vierbergen in het centrum. De ploeg uit het gelijknamige Koedijk wil direct vooruit voetballen en scoort in minuut 2 al het eerste doelpunt. Dat wordt dus afgekeurd en daarna is het kruid een beetje op bij de bezoekers. Alle pogingen kunnen door Zwanenburgers worden tegengehouden. Vooral het centrale duo achterin, Jordy Vierbergen en Jurian te Hoonte, weet veel te ontregelen, terwijl ook de backs Camiel Kesbeke en Kevin Verhoeve hun tegenstanders voortdurend de baas blijven. Als er dan toch ballen doorkomen staat keeper René Jonker er nog en blijft het doel schoon en de stand 0-0. Doordat Koedijk blijft aanvallen ontstaat er zelfs ruimte voor Zwanenburg om er uit te komen. Dat levert kleine kansjes op voor Niels Oostwouder en Zakaria el Johari. In de 20e minuut is er zelfs een levensgrote kans voor onze linksbuiten Nigel Zwarts. Op een assist van Niels Oostwouder komt hij naar binnen en alleen voor de keeper van de bezoekers. Helaas staat de sluitpost van Koedijk ook zijn mannetje en dus is het geen doelpunt, maar slechts een corner. Toch ontstaat er hoop aan Zwanenburg kant. Zouden we dan toch vandaag kunnen verrassen en revanche kunnen nemen tegen Koedijk. Ons middenveld met Wouter Mulder, Luca van dijken en Louis Elbertse verzet bergen werk en maakt vele kilometers.  Zo gaat de eerste helft verder. Helaas vergroot Koedijk de druk wel en moet de verdediging van Zwanenburg extra alert blijven. Dat blijft zo tot kort voor de rust. Dan weet Koedijk een klein foutje in de Zwanenburg defensie genadeloos af te staffen. En staat het toch 0-1. Zo gaat Zwanenburg rusten en kan het alleen maar dromen over de kleine kansjes uit de eerste helft. Opnieuw mist de thuisploeg het fortuin en de finesse om tot scoren te komen. Maar het is slechts 0-1, waar het uit al een stevige achterstand was. Dus is alles nog mogelijk.

Na de rust moet Zwanenburg beginnen zonder aanvoerder Jordy Vierbergen. Door een onfortuinlijke val na een stevige botsing met een tegenstander heeft hij last van duizelingen. Verder spelen is dan niet verstandig meer. Door de wisseling in de defensie is het voor Zwanenburg even zoeken naar de juiste organisatie achterin en daar weet Koedijk heel effectief en handig gebruik van te maken. Binnnen minuut 46 en 59 komt de tegenpartij door drie treffers in een zetel terecht. Plotseling staat er een riante voorsprong op het bord en is het voor Koedijk klaar. Nu alleen maar de wedstrijd uitspelen en opletten dat er geen tegentreffers worden gemaakt.

Eigenlijk is de wedstrijd dus klaar en dat is op het veld ook te zien. Het spel wordt rommeliger en daarnaast ook pittiger. De scheidsrechter moet diverse keren met gele kaarten zwaaien om de gemoederen tot rust te brengen. Zwanenburg en Koedijk brengen nog meer wissels in het veld en het leukste in de tweede helft zijn de bewegingen van de filmploeg. Voor de serie van “de Augurkenkoning” is er een echte cameraploeg op het complex. Zij maken vanmiddag dus opnames van de heren Kesbeke en we gaan zien welke Zwanenburgers er op termijn ook in de groep van BN’ers gaan vallen. Zwanenburg weet nog een paar plaagstootjes te plaatsen, maar dat is niet genoeg. Uiteindelijk weet Luca van Dijken de 1-4 nog aan te tekeneen en dat is ook een beloning voor zijn harde werken en tomeloze inzet Zo kan dus in de 89e minuut de hatelijke “0” van het scorebord worden verwijderd. Maar meer zat er niet in.

Opnieuw geen punten en dus blijft het positie 13 voor onze mannen. Een nieuwe kans volgt aanstaande zondag als we op bezoek gaan bij RCZ in Zaandam.

Man of the Match

Zwanenburg heeft dus bijna een helft stand gehouden en daarna nog een goed half uur in de tweede helft. Laat je de periode tussen minuut 43 en 58 weg, dan blijft het 0-0, maar niets is minder waar. Toch nog punten van de keuzecommissie. Na het verzamelen van de punten is de volgende eindscore tot stand gekomen.

.1 (3 punten)               – René Jonker en Camiel Kesbeke

.2 (2 punten)               –  Luca van Dijken, Jurian te Hoonte, Kevin Verhoeve en

Jordy Vierbergen

3  (1 punt)                    – Wouter Mulder, Louis Elbertse, Niels Oostwouder, Zakaria el Johari

Nigel Zwarts, Robin Poelsma, Matthijs Kamminga, Silvian

Kesbeke en Tom van Moorsel.

Score verloop Zwanenburg-Koedijk 1-4 (rust 0-1)

Min 43     0-1  Koedijk  Kevin van Londen

Rust

Min 52     0-2  Koedijk  Kevin van Londen