Bestuur Nieuws

VV Zwanenburg vanaf volgend seizoen prestatiegericht voetbal op zaterdag

VV Zwanenburg volgt vanaf volgend seizoen de trend met voetbal op zaterdag, en draait de rollen om

Sinds twee seizoenen speelt VV Zwanenburg weer met een Heren Zaterdag 1 in de 5e klasse. De laatste jaren zien wij dat de zondagcompetitie onder druk is komen te staan in de Nederlandse amateurcompetities, ook in onze regio. Diverse verenigingen hebben inmiddels, om verschillende redenen, met hun standaardteam een overstap gemaakt van het zondag naar het zaterdagvoetbal. Bij ons is het huidige standaardteam prestatiegerichte de Heren Zondag 1 en Zondag 2.

Ook VV Zwanenburg heeft na uitvoerig beraad besloten om vanaf volgend seizoen 2024/25 het prestatiegericht heren voetbal te gaan verplaatsen van de zondag naar zaterdag, en zodanig de ingeslagen trend van zaterdagvoetbal welkom te heten binnen onze vereniging. Lex von Mauw zal als technisch manager de invulling van de teams en staf gaan begeleiden en hierin de rol van Richard Padt overnemen.

Dit betekent dat het nog steeds mogelijk is dat wij volgend seizoen nog steeds zouden kunnen om te starten met een zaterdag 1 en een zondag elftal (a-categorie), echter de prestatiegerichte focus zal meer op de zaterdag komen te liggen vanaf volgend seizoen, oftewel we draaien de rollen om ten opzichte van seizoen 2023-2024. De afgelopen periode is hierover gesproken in diverse brainstormsessies en ook de spelers van de huidige zaterdag-zondag teams zijn inmiddels op de hoogte gebracht.

Wij denken hiermee voor de toekomst van onze club de juiste keuze te maken welke zal bijdragen aan een betere doorstroming van onze jeugd naar seniorenvoetbal. Binnen de jeugd spelen namelijk nu al ruim 30 teams op de zaterdag, waaronder ook de 019 en 023 teams. Kortom, er worden al vele jaren geen jeugdwedstrijden meer op zondag gespeeld op ons complex. Wij denken dan ook met deze wijziging – naast een betere doorstroming van de jeugd – ook meer leven en gezelligheid op de zaterdag te kunnen creëren, met als uiteindelijke doel uiteraard ledenbehoud. Dit seizoen is ons aantal jeugdleden met 10% gestegen en die trend willen wij doorzetten door beter behoud van middenbouw en bovenbouw.

Het blijft dus uiteraard nog steeds mogelijk om bij VV Zwanenburg recreatief te voetballen op zowel zaterdag als op zondag, en/of aan te sluiten bij de stijgende trend van vrijdagavond voetbal 7 tegen 7 en walking voetbal.

De komende periode gaan wij met VV Zwanenburg verder invulling geven aan deze wijziging waarmee wij weer iets moois gaan creëren binnen onze club. Samen zijn wij vv Zwanenburg, waarbij de jeugd de toekomst heeft en wij een dorpsverenging zijn waar eenieder kan voetballen op zijn of haar niveau.