VSV-Zwanenburg- Machteloos en in Mineur de winterstop in.

Na de positieve wedstrijd in Alkmaar tegen Alcmaria, moest Zwanenburg in de wedstrijd tegen VSV de goede periode een vervolg geven. Of gaat de victorie door ?

Daar kunnen we kort in zijn. Zwanenburg had het heel moeilijk op het zware en slecht bespeelbare veld van VSV. De grasmat was hobbelig en erg drassig en dat maakte het voetbal niet beter.

Deze conclusie kon voor beide ploegen worden opgeschreven. Dat er uiteindelijk een winnaar uit deze ontmoeting kwam, kwam eigenlijk door een tweetal goede momenten van de thuisploeg. Beide defensies werden niet echt op de proef gesteld en het was over het algemeen een hele matige wedstrijd die als een nachtkaars uitging.

Zwanenburg startte met Melle de Graaf op de linksback positie en verder de vaste mannen van de laatste weken. Dat betekende opnieuw een plek op de bank voor Tom van Moorsel.

Wel was er een meevaller, want Wouter Mulder zat ook op de bank en kon weer in het veld komen na zijn schouderblessure.

De start van de wedstrijd was eigenlijk voor Zwanenburg. VSV was nog wat zoekende en kon weinig doen met de snelheid van Zwanenburg aan de buitenkanten. Dat leverde Silvian Kesbeke in de 4e minuut een dot van een mogelijkheid op. De bal ging echter niet in het doel, maar naast. Daarna kwamen er in het eerste kwartier nog een aantal kleine kansjes voor onze mannen. Na die periode kreeg VSV grip op het spel. Het totale beeld van de wedstrijd werd niet beter, maar VSV wordt wat brutaler en de eerste gevaarlijke aanval van de thuisploeg wordt afgesloten met een prima schot van de nummer 6 van VSV, Luc Grasman. De bal gaat prachtig in de rechterbovenhoek en de voorsprong voor VSV is een feit. Zwanenburg krijgt daardoor een mentale tik en eigenlijk komt men die niet meer te boven. Er zijn nog wel kleine kansen, maar veel mislukt of mist overtuiging en dat maakt het erg lastig voor Zwanenburg.

Ook VSV is dus niet superieur op dit moeilijke veld, maar men weet elkaar toch iets makkelijker te vinden. Dat is het beeld van de eerste helft en zo gaat Zwanenburg met een 1-0 achterstand rusten.

Na de rust is het niveau niet veel beter en lijkt het soms meer op een vriendschappelijk potje zomeravond voetbal in een kille decembermaand. Er volgen wissels aan beide kanten, maar die maken het spel ook niet beter. VSV komt nog het dichtst bij een doelpunt. Aan Zwanenburg kant is de overtuiging niet te herkennen. Het kan met de schamele 1-0 op het bord best nog strijden voor een gelijkspel, maar er is geen power te herkennen en uiteindelijk is het VSV wat in 96e minuut dan uiteindelijk de genadeklap uitdeelt met een rake kopbal van Rick Michielsen, waar de Zwanenburg defensie, door de laaghangende zon, totaal het zicht op de bal kwijt is. De 2-0 stand is voor de goed leidende scheidsrechter Schoonhoven het signaal om de beide ploegen naar binnen te sturen.

Voor VSV  is er na de zwakke beurt van vorige week tegen Alliance’22, een revanche. Helaas was het voetbal niet geweldig en dus is het de vraag of deze ploeg het in de tweede seizoenshelft kan blijven volhouden. Voor Zwanenburg is het zeker duidelijk dat er in de periode na de winterstop echt uit een ander vaatje moet worden getapt. Anders is het best eens mogelijk dat we bij de ploegen horen die in de hele vervelende nacompetitie tegen 4e klassers moeten uitkomen. Rechtstreeks degraderen lijkt niet direct aan de orde, maar de plekken 10, 11 en 12 moeten dus nacompetitie spelen. En dat is altijd lastig, vooral als er een weekend “Feestweek Zwanenburg” bij zit.

Laten we daar nog maar niet aan denken en eerst een kerstperiode tegemoet gaan.

Iederen Fijne Feestdagen en vooral een Goede Jaarwisseling en veel voorspoed in 2024 en tot 14 januari.

Dan gaan we naar Bergen voor de tweede inhaalwedstrijd.

Man of the Match:

Voor de beoordeling van de man of the match van deze wedstrijd, zijn we het spoor ook een beetje bijster en hebben we weinig echte lichtpuntjes kunnen ontdekken. Uiteindelijk zijn de punten gegaan naar de onderstaande spelers. Makkelijk was het niet en ook dat moet in 2024 dus beter.

.1 (3 punten)   – Camiel Kesbeke

.2 (2 punten)   – Jurriaan te Hoonte

.3 (1 punt         – Melle de Graaf en Jordy Vierbergen

Score verloop  VSV – Zwanenburg 2-0 (rust1-0)