Alcmaria Victrix-Zwanenburg- Begint de victorie in Alkmaar?

De titel van dit verslag is natuurlijk niet echt een spetterende “one liner”. Ik ben de laatste om daar iets op te zeggen. Maar het was wel een lekker gevoel om met 3 punten te vertrekken uit Alkmaar. Op het veld was het zeker een koude of waterkoude middag, maar figuurlijk was het dus warm.

Zwanenburg begon met aanvoerder Jordy Vierbergen op de bank. Hij had afgelopen week pas één keer kunnen trainen na zijn rugkwetsuur en had vooraf wel al aangekondigd dat hij het verschil ging maken als hij er in zou komen. Verder zat Tom van Moorsel ook op de bank, omdat hij door ziekte deze week helemaal niet aan trainen was toegekomen.

Zo begon Zwanenburg dus met achterin good old Robin Poelsma. De wedstrijd begon met een periode van aftasten na een moment van stilte voor een overleden lid van Alcmaria Victrix. In het eerste kwartier waren beide ploegen tegen elkaar opgewassen en waren het kleine plaagstootjes aan beide kanten die de verdedigingen een beetje op de proef stelden. In het tweede deel van de eerste helft ging Alcmaria wat brutaler aandringen en kreeg het ook kansen. Ook Zwanenburg bleef het proberen, maar het bleef bij kleine mogelijkheden van Rody Bottelier, Kevin Verhoeve, Silvian Kesbeke en Nigel Zwarts. De grootste kans was er enkele minuten voor de rust voor Luca van Dijken. Helaas ging zijn harde schot niet in het vijandelijke doel, maar er over. Op zich was het niveau niet geweldig en klonk hier en daar de opmerking dat het duidelijk “kelderniveau” of degradatievoetbal was. Exact na 45 minuten gaf scheidsrechter Appel het signaal om te gaan rusten en was de tussenstand dus 0-0.

Na de rust zijn er aan Zwanenburg kant twee wissels. Tom van Moorsel en Jordy Vierbergen komen in de ploeg voor Kevin Verhoeve en Luca van Dijken. Zwanenburg gaat direct met goede moed en vol overtuiging en met veel energie van start. Het is echter Alcmaria wat na 3 minuten in de tweede helft als eerste de kans krijgt om de score te openen. Een diepe bal van de thuisploeg schiet door en plotseling staat er een speler van Alcmaria helemaal vrij en kan zo op onze keeper af gaan. Helaas is de speler van Alcmaria te gehaast en blijft onze sluitpost rustig. Hij reageert goed op het schot door de bal nog aan te tikken en zo verdwijnt de schuiver naast het doel. Wel moet gezegd worden dat er een buitenspelluchtje aan deze kans zat.

Daarna nam Zwanenburg meer en meer het initiatief. Er kwamen diverse corners en dus halve kansen en met name Jurrian te Hoonte was met zijn lengte een gevaar. Toch was het in de 55e minuut uiteindelijk Jordy Vierbergen die de ban brak uit een corner. Eigenlijk was de wedstrijd daarmee al beslist. Zwanenburg kwam steeds meer tot kansen en bij Alcmaria was het zoeken naar de juiste man. De mogelijkheden van de Alkmaarders gingen over of naast of de ballen waren een prooi voor keeper René Jonker. Wanneer in de 69e min uiteindelijke Silvian Kesbeke een heerlijke aanval via Jordy Vierbergen en Nigel Zwarts prachtig en rustig weet af te ronden is het klaar. Bij Alcmaria gaat letterlijk en figuurlijk het licht uit en is de energie weg. Het blijft een uitermate sportief en prettig duel onder leiding van een goed fluitende scheidsrechter die ruimte geeft om te spelen. Na goed 90 minuten is het mooi geweest. Er komt weer meer regen en dus blaast onze referee af om de ploegen naar de kleedkamer te sturen.

Voor Zwanenburg een lekker resultaat. Onze concurrenten Bergen, RCZ en RKEDO verliezen en zo staan wij nu met 7 punten op plek 11 en kunnen we met een goed resultaat volgende week in de “inhaler” tegen en bij VSV mogelijk aansluiten bij de ploegen in het middelste deel van de ranglijst. Dat is dan de laatste wedstrijd voor de winterstop en dan volgen in januari nog twee wedstrijden van de eerste competitieronde tegen RKEDO, uit en Hercules Zaandam, thuis. Ook de wedstrijd tegen Bergen moet nog ingehaald worden, maar daar is geen datum van bekend op dit moment.

Man of the Match:

Een wedstrijd met een positief resultaat zorgt er vaak voor dat het voor de jury wat leuker is om punten te verdelen en de ploeg ruimschoots te belonen. Ook deze keer is dat het geval en dus zijn er 4 spelers met 3 punten en daaronder nog 2 punters en een heleboel “1tjes”.

De man die de * krijgt is Jordy Vierbergen die in de tweede helft de wedstrijd zoals toegezegd deed kantelen.

.1 (3 punten)   – Rody Bottelier, Jurriaan te Hoonte, Roy von Mauw en Jordy Vierbergen

.2 (2 punten)   – René Jonker, Camiel Kesbeke en Silvian Kesbeke

.3 (1 punt         – Robin Poelsma, Kevin Verhoeve, Louis Elbertse, Luca van Dijken,

Nigel Zwarts, Max Brugman, Tom van Moorsel, Melle de Graaf en Matthijs Kamminga