Hercules Zaandam – Zwanenburg – Inderdaad moeilijk.

De wedstrijd tegen Hercules Zaandam werd vooraf al als een moeilijke wedstrijd gezien. De ploeg uit Zaandam speelt een goed seizoen en staat keurig op plek 2. Thuis pakten we wel 3 punten tegen dit team, maar dat was enigszins een meevaller. De tegenstander zou zich met het eind  en de nacompetitie in zicht niet weer willen laten verrassen.

Zwanenburg kon niet beschikken over Nigel Zwarts. Hij was geschorst vanwege zijn aantal gele kaarten. In zijn plaats stond Kevin Verhoeve op de linksbuitenpositie. Zoals al meerdere keren is gebeurd, kwam Zwanenburg door een gebrek aan scherpte en concentratie snel op achterstand. Een misverstand in de verdediging tussen Jordy Vierbergen en René Jonker zorgt voor een tegenvaller en de 1-0.

Daarna is Zwanenburg in de eerste helft zeker niet minder dan de thuisploeg. Maar de kansen weten we opnieuw niet te verzilveren en dus blijven we tegen de achterstand aankijken. Ook de scheidsrechter heeft daar een rol in. Soms fluit hij af i.p.v. voordeel te geven en daarnaast gaat hij te veel mee met de grensrechter van de thuisploeg. Deze man is er één die thuishoort in het rijtje van “vlaggenisten” die veel punten voor de club winnen en niet altijd helemaal eerlijk de vlag hanteren. Vlak voor de rust is er een voorval wat uiteindelijk bepalend is voor de uitslag van de wedstrijd. De scheidsrechter fluit niet voor een voorval in het strafschopgebied van Hercules Zaandam. Zakaria El Johari krijgt daar in een duel een behoorlijke duw. Daar ontstaat irritatie over wat uiteindelijk resulteert in dubbele gele kaarten voor een speler van Hercules en twee spelers van Zwanenburg.

Zwanenburg moet met 9 spelers verder en het moet de tweede helft ook zo zien te overleven. Daarmee is de wedstrijd dus eigenlijk wel al beslist.

Martijn Degeling wordt  in de rust gewisseld voor Luka van Dijken om een puntspeler voorin te hebben en verder is het “roeien met riemen” die je hebt. Zwanenburg houdt dat vol tot de 63e minuut. Dan breekt een speler van Hercules door en heeft een vrij veld richting onze keeper. Die weet in het strafschopgebied de tegenstander met bal tegen te houden, maar krijgt wel een penalty tegen en een gele kaart. De penalty wordt net aan benut, maar dan is de energie weg bij Zwanenburg. Men probeert nog wel wat tegengas te geven, maar zelf kunnen we de kansjes niet benutten en we zien Hercules uitlopen naar 4-0. Daarmee is niets teveel gezegd. De thuisploeg was sterker in de 2e helft, maar het voorval kort voor de rust is wel de “bottleneck”.

En eigenlijk is alles nu duidelijk voor Zwanenburg. De 5e plaats is ons eindstation. Dit is de plek waar we horen en meer zit er niet in. Laten we hopen dat de laatste wedstrijd tegen SVA Assendelft nog een leuke slotwedstrijd gaat worden. Maar we missen dan in ieder geval 3 spelers met schorsingen. Naast Kevin Verhoeve en Zakaria El Johari, moet ook Jurrian te Hoonte volgende week van de kant toekijken i.v.m. met een groot aantal gele kaarten.

Man of the Match:

Deze keer was het zoeken naar spelers die wel de spirit lieten zien en daar zijn de punten voor. Meer gaan we er niet over schrijven.

.1 (3 punten)   – Rody Bottelier, Jurrian te Hoonte en Tom van Moorsel.

.2 (2 punten)   – Camiel Kesbeke

.3 (1 punten)   – Steijn Blankennagel en Martijn Degeling

Score verloop   Hercules Zaandam – Zwanenburg 4-0 (rust 1 – 0)

Min 3     1-0  Hercules Zaandam