Zondag 2 om des Keizers baard

De laatste wedstrijd van het tweede speelde zich vandaag af vlak voor de Spaardammerbuurt in Amsterdam, tegen SDZ 3. Het ging nergens meer om dus meende ik een relaxed potje tegemoet te zien. Die veronderstelling bleek nog juist ook. Op het warme kunstgrasveld probeerden beide ploegen er nog wat van te maken. Zoals gewoonlijk deze competitie, ging er bij de passing van Zwanenburg geregeld wat mis. SDZ was daarin zorgvuldiger en ook vaak wat sneller. Keeper Ryan zag dan ook vaker veel volk in en rond de 16 dan zijn collega aan de overkant. SDZ probeerde het weer eens maar de bal ging op rechts tot niet ver voor de achterlijn. Nog van buiten de 16 werd een doelpoging ondernomen en die lukte wonderwel ook nog. Via de binnenkant van de verste paal rolde de bal in de 28e minuut binnen. Voorin stond het vizier bij niemand van Zwanenburg op scherp en sommigen kwamen niet eens in het stuk voor. Zo bleef het tot aan de rust 1 – 0.

Na de pauze leek Zwanenburg iets ondernemender te worden maar eventuele doelpogingen werden te veel door het midden of in de korte hoek gedaan, terwijl de ruimte doorgaans in de verste hoek ligt. Zo rond de 60e minuut kreeg SDZ een inworp, nam die snel en voordat de verdediging het wist lag de bal al achter keeper Ryan: 2 – 0. Amper 10 minuten later deed SDZ even voor hoe het moest. Vanaf links werd de bal diagonaal, in de verste hoek tegen de binnenkant van het zijnet geschoten: 3 – 0. Er viel voor Zwanenburg geen eer meer te behalen, of toch wel. Maarten Rijper kreeg een kans midden voor het doel, schoot, maar ketste af in de voeten van Silvian. Die deed hoe het hoort. Niet hard maar wel zuiver in de verste hoek geplaatst: 3 – 1. Misschien nog een puntendeling? Nee, toch niet. Het lag achterin open bij Zwanenburg en dus werd het 4 – 1. Neil viel nog in en leverde twee puike voorzetten af met zijn verkeerde linker voet. Niemand schatte die op waarde. Dan doe ik het zelf wel dacht hij en liet met een mooie goal de 4 – 2 aantekenen. Het was zo goed als tijd en ik liep alvast naar de parkeerplaats. Achter het doel bij Ryan aangekomen en zag ik een volledig vrij staande SDZ speler nog scoren: 5 – 2. Meteen daarna floot de goede leidsman voor het einde en noteerde 4 – 2 als definitieve eindstand.

Daarmee zit een moeizaam seizoen er voor het tweede op, dat dus net boven de streep op de 10e plaats eindigt. Vorige week was het lot van Hillegom 3 en DIOS 2 al bezegeld. Bovenin viel toch een verrassing te noteren. Sporting ’70 leek regelrecht op een kampioenschap af te stevenen maar verspeelde de laatste wedstrijden veel punten. Bij winst vandaag kon de schade alsnog hersteld worden maar dat lukte niet. Er werd verloren waardoor Swift 2 met 1 punt verschil vandaag feest kon vieren. Na – competitie is er nog voor de periodekampioenen: Sporting ’70, SDZ 3 en IVV 2.

Iedereen een mooie zomer gewenst.

Arie Keuning