Zwanenburg – TABA….een pittige uitglijder met gevolgen.

De thuiswedstrijd tegen TABA was vooraf al bestempeld als belangrijk voor beide ploegen. TABA moest zich veilig spelen en punten verzamelen om uit de gevarenzone voor degradatie/nacompetitie te blijven. Voor Zwanenburg was het zaak om geen punten te morsen om zelf de regie in handen te houden voor de nacompetitie voor promotie. Het was dus belangrijk om vanaf minuut 1 scherp aan de ontmoeting te beginnen. De aftrap was voor een kleine delegatie van de JO – 10-3. Dat ging keurig en het vertrouwen was dus best wel aanwezig bij Zwanenburg. Een nagenoeg complete ploeg met alleen René Jonker die ontbrak vanwege de schorsing van 1 wedstrijd na de rode kaart tegen Swift. Maar reservekeeper Max Brugman is een degelijke en betrouwbare vervanger, dus kon er eigenlijk weinig misgaan. Helaas werd dat in minuut 1 al gelogenstraft. De start van TABA was goed of beter gezegd furieus. Dat resulteerde in een onmiddellijke achterstand in de 2e minuut. De tweede aanval was direct doeltreffend en Zwanenburg trok echt wit om de neus weg en schrok enorm. Kort na de tegentreffer kreeg Martijn Degeling een goede kans en kon hij de gelijkmaker aantekenen, maar dat mislukte. De start van de wedstrijd was dus aan Zwanenburg kant zacht uitgedrukt niet goed en de ploeg kon zich pas na een kwartier enigszins oprichten en meer in de wedstrijd komen. Of dat te maken had met vroege wissels bij TABA valt niet te zeggen, maar langzaamaan komt de thuisploeg in het goede ritme. In de 26e minuut resulteert dat in de 1-1 van Jurrian te Hoonte. Na goed aangeven van Martijn Degeling weet hij met een prachtig geplaatst schot de keeper te passeren en de bal in de verre hoek te schieten van buiten het strafschopgebied. Daarvoor en daarna zijn er diverse kansen voor Zwanenburg, maar het geluk of de precisie ontbreken en zo blijft het tot de rust 1-1. Conclusie is dat het in het begin zomaar al 0-2 had kunnen zijn, maar dat Zwanenburg in het tweede deel van de eerste helft verzuimde om uit te lopen naar 3-1 of 4-1. Nu gaan we met een slecht gevoel de rust in en is het credo…..als je de goals zelf niet maakt, doet de tegenstander dat wel.

Die wet komt na de rust niet uit, want Zwanenburg bootst de bliksemstart van TABA in de eerste helft na en scoort eigenlijk direct uit de eerste aanval na de rust. Weer is Martijn Degeling de aangever en nu mag Rody Bottelier afronden. Heerlijk begin van helft 2. Een 2-1 voorsprong en de trainer van TABA “terug in zijn Hok”. De beste man zal het vast en zeker goed bedoelen, maar zijn geschreeuw is irritant en voor zijn spelers waarschijnlijk om gek van te worden. Ook is dit geen reclame voor een vereniging en het hoort ook niet meer in deze tijd, waarin we toch al moeten opletten met wat we wel of niet zeggen. En om te af te sluiten is het ook niet iets waar de deskundigheid uit valt op te maken. Genoeg over dit onderdeel. Na deze heerlijke start van de tweede helft is het wachten op de 3-1 en mogelijk 4-1. Maar opnieuw ontbreekt het geluk en de nauwkeurigheid. De voorsprong kan niet uitgebouwd worden en dus ruikt de tegenstander nog mogelijkheden. Die komen er en betekenen in de 77e minuut de 2-2. Voor TABA dus mooi om een punt te veroveren. Maar waar bij de 2-2 al achterin het één en ander misgaat, wordt het daarna helemaal onrustig en onzeker en de dreiging van een derde treffer wordt per minuut groter en komt steeds meer in zicht. In minuut 87 is het raak en over. Het staat dan 2-3 en de tijd is tekort om nog iets te doen. Een nederlaag is dus het gevolg. De voorsprong van 1 punt op VSV verandert in een achterstand van 2 punten en zo staan we weer op plek 5. VSV wint van Swift en komt gelijk met de ploeg uit Amsterdam en Hercules Zaandam wint met 4-5 van Nieuw West. Natuurlijk staan de nummers 2,3,4 en 5 nog steeds dicht bij elkaar, maar het wordt er nu niet makkelijker op en het lot ligt nu niet meer in onze eigen handen. SVA Assendelft was al kampioen geworden op 30 april en is in de laatste thuiswedstrijd nog de opponent en volgende week nog naar Hercules Zaandam. Dat zijn onze laatste tegenstanders. Beide wedstrijden moeten worden gewonnen, maar dat was vandaag ook nodig geweest.

De reden van deze nederlaag kan natuurlijk gezocht worden of beschreven, maar of we daar iets mee opschieten is de vraag. Daar mag de technische staf met de spelers bij de volgende trainingssessie over gaan praten. Voor nu vooral doorgaan en lekker weer opstaan.

Man of the Match:

De punten van de wedstrijd tegen Swift zouden ook deze keer bij het verslag komen en dat levert de volgende namen op.

3 punten waren er die wedstrijd voor René Jonker, Tom van Moorsel en Jordy Vierbergen. De rest van de ploeg kreeg van de ster analyticus, Jan Prevoo, 2 punten. Volgens vele supporters was het een geweldige wedstrijd waar twee goed spelende ploegen een heerlijk schouwspel op de mat legden.

De punten van de wedstrijd tegen TABA waren er wel, maar echte superlatieven gaan we daar niet bij vermelden. Het verslag geeft voldoende informatie over het “wel en vooral wee”

.1 (3 punten)   – Steijn Blankennagel en Jurrian te Hoonte,

.2 (2 punten)   – Rody Bottelier en Tom van Moorsel

.3 (1 punten)   – Camiel Kesbeke en Martijn Degeling