Sporting Krommenie – Zwanenburg – een moeilijke middag.

Na de geweldige wedstrijd tegen VSV waren vele supporters en spelers in een euforische stemming. Voor de supporters is dat geen belemmering om de volgende wedstrijd met een open houding weer te gaan bekijken. Maar voor de spelers kan dat soms omslaan in een houding die niet de juiste scherpte oplevert.

Kort gezegd is dat de grote lijn die past bij het verslag van de wedstrijd bij en tegen Sporting Krommenie. De thuiswedstrijd was ook een moeizame wedstrijd op een natte zondagmiddag en het woordje moeizaam of moeilijk past ook nu weer bij de conclusie die kan worden gebruikt om de wedstrijd kort samen te vatten.

Volgens de trainer van Sporting Krommenie was de thuisploeg verre van compleet, maar daar was tijdens de wedstrijd weinig van te merken. Misschien was het een geluk voor Zwanenburg dat Krommenie niet compleet was of een andere verklaring kan zijn, dat de invallers bij de tegenstander hun kans roken.

Zwanenburg begon in dezelfde opstelling als tegen VSV. Maar vanaf het begin was er onvoldoende scherpte en inspiratie bij onze mannen. Dit resulteerde in de 7e minuut al tot een geweldige grote kans voor Krommenie om de score te openen. Deze kans werd echter door onze keeper onschadelijk gemaakt.  Kort daarna ontstond er in de 10e minuut een situatie waarbij onze sluitpost bijna een tegenstander knock out schoot. Daarmee zou je het verslag van de eerste helft eigenlijk kunnen afsluiten. Ware het niet dat Zwanenburg kleine kansjes kreeg via Rody Bottelier en Martijn Degeling en ook Tom van Moorsel en Mitch Snijders probeerden de keeper van de tegenpartij te testen. Het is echter niet genoeg en de wedstrijd begint een beetje op een schaakspel te lijken en is saai. Beide ploegen komen niet in hun spel en zijn vaak angstig. Daarbij hanteert Krommenie regelmatig de lange bal en Zwanenburg is niet precies genoeg in de combinatie en laat de bal niet snel genoeg rond gaan. Er ontbreekt scherpte en we krijgen in het laatste deel van de eerste helft tot twee keer toe een waarschuwing. Eerst moet Mitch Snijders aan de noodrem trekken en is hij gelukkig niet de laatste man, waardoor het met geel wordt afgedaan. Daarna komt een hoge bal bij ons in de 16 en is men achterin niet alert genoeg en gaat de bal over het doel en in het bovennet van het doel.

Nee met het bereiken van de rust is er geen overtuigend gevoel bij de volgers aan Zwanenburg kant. Natuurlijk is er hoop op de punten, maar dan moet er in de tweede helft wel anders worden gespeeld. Met een verse kracht in de persoon van Zakaria El Johari in plaats van Mitch Snijders begint Zwanenburg voortvarend na de rust. Er ontstaan wat kansjes en het lijkt of Zwanenburg zich kan oprichten. Toch is er weinig verschil in niveau tussen de ploegen en gaat het spel op en neer. Het wordt echter steeds meer duidelijk dat het een wedstrijd gaat worden met weinig doelpunten en waarschijnlijk zal de ploeg die het eerst scoort wel de winnaar worden. De beide ploegen blijven veel in de strijd gooien op het  gebied van duels en kleine overtredingen. De scheidsrechter van dienst heeft het geheel echter goed in de hand en kan veelal dus de kaarten op zak houden. Aan Krommenie kant ontvangt een aanvaller een gele kaart voor een iets te felle overtreding. Maar het blijft eigenlijk karig wat er te zien valt.

Na de wissel van Kevin Verhoeve voor Martijn Degeling komt er nieuwe energie in de ploeg en dit leidt in de 72e minuut  tot een penalty. Kevin Verhoeve komt met een actie in het strafschopgebied van Krommenie en daar begaat men een overtreding  op hem. De man het geel is resoluut en wijst naar de stip…..penalty. Daar weet onze aanvoerder, Jordy Vierbergen, wel raad mee en snoeihard verdwijnt de bal in de touwen. Een voorsprong en zou het dan opnieuw een stiekeme overwinning worden, zoals bij WSV in de Wormer. Als ook de man van de gele kaart aan Krommenie kant een tweede “prent“ krijgt en dus rood lijken de kansen op 3 punten groter te worden.

Lange tijd gaat het goed voor Zwanenburg, maar de ploeg gaat te veel naar achteren leunen of terug in de eigen verdediging en men is te onrustig. Het lijkt allemaal goed af te lopen tot de scheidsrechter in 90+ tijd een terugspeelbal beoordeelt als opzettelijk en op 4 meter van het  Zwanenburgdoel een indirecte vrije trap geeft. Dit wordt ons “Waterloo”, daar de bal op curieuze wijze in ons doel verdwijnt. Is het toch nog 1-1 geworden. Daarna laat de scheidsrechter nog een poos doorspelen en duurt deze tweede helft bijna 60 minuten. Is het om Zwanenburg nog een kans te geven op een winnende treffer of gunt hij Krommenie nog een doelpunt. Gelukkig wordt dat geen realiteit meer en eindigt de wedstrijd in een gelijkspel.

Op zich is dit gelijke spel niet ernstig, daar VSV ook gelijk speelt tegen RCZ en het verschil dus gelijk blijft tussen deze twee ploegen. De wedstrijd van Swift tegen Ankaraspor komt niet voor in de uitslagen en daardoor staat Zwanenburg die nu plotseling op plek 3.

Volgende week weer een thuiswedstrijd tegen TOG en dan moet Zwanenburg zich rehabiliteren, want de conclusie over de wedstrijd tegen Sporting Krommenie blijft dat het onvoldoende was en het niet onredelijk zou zijn geweest als de thuisploeg de overwinning had gepakt.

Man of the Match:

Het was vandaag zoeken met een vergrootglas om tot veel uitblinkers te komen. Jurrian te Hoonte was met Roy von Mauw en Rody Bottelier een lichtpuntje en verder krijgt Kevin Verhoeve punten voor de actie en de invalbeurt. Maar daar blijft het bij. Er is misschien wel hard gewerkt, maar dat was niet altijd zichtbaar in het vertoonde spel.

.1 (3 punten)   – Rody Bottelier Jurrian te Hoonte en Roy von Mauw

.2 (2 punten)   – Kevin Verhoeve

.3 (1 punten)   – “de analisten voor het zoeken naar uitblinkers

Score verloop   Sporting Krommenie 1-1  (rust -0 – 0)