Zaterdag 1 Knock – out

Aan het begin van dit seizoen, zo ergens in augustus en september 2022, werd er in de regio Haarlem begonnen met een poule systeem voor de Mid – West Cup. Dat is de opvolger van wat voorheen de HD – cup was. Alleen standaard elftallen kunnen er aan mee doen. Het 1e zondag team overleefde de poule fase niet, maar de zaterdag 1 wist zich er wel doorheen te worstelen. Daarna bleef het 5 maanden stil maar ineens was daar weer een wedstrijd. Vandaag 25 februari ’23 om precies te zijn en octopus Kruyt maakte er op de site ook gewag van. Aangekomen bij IJmuiden, dat in de 3e klasse speelt, zag ik dat zijn actie drie extra supporsters op had geleverd. Gewapend met pen en papier hoopte ik dat er het nodige te noteren zou zijn. Allereerst zag ik dat Zwanenburg niet helemaal compleet was wegens wintersport, maar trainer Bert Loogman heeft een arsenaal aan oproepbare spelers dus trok hij het blik maar weer even open.

Al ras werd het verschil tussen de 5e en de 3e klasse duidelijk. Er was druk van IJmuiden vanaf de eerste minuut en Zwanenburg kwam nauwelijks op de andere helft. Na 6 minuten lag de eerste ook al achter keeper Paul. Een dekkingsfout leverde een voorzet op en de intikker was een feit: 1 – 0. Amper 5 minuten later drong een IJmuidenaar de 16 binnen en werd onheus afgestopt. De pingel die volgde werd benut (2 – 0) en de supportersschare vroeg zich in alle gemoede af waar dit naar toe zou gaan. Maar allengs nam het Zwanenburgs verzet toe en bleven de gelederen achterin beter gesloten. Hoewel niet zorgwekkend voor de sluitpost van IJmuiden kwam er wat meer aanvalsdrift van Zwanenburg. Joshua switchte van de rechter naar de linker kant, kreeg een bal aangespeeld en dreigde , net over de middenlijn, door te breken. Twee IJmuidenaren torpedeerden hem hetgeen het nodige tumult opleverde. Er werden woorden gebezigd die niet op een voetbalveld, maar ook niet in de hele samenleving, thuis horen. De erg jonge, niet al te overtuigend over komende scheidsrechter, maakte er een paar minuten voor rust een einde aan. Terwijl Joshua, hangend tussen 2 man, naar de kleedkamer werd gebracht, was er even onduidelijkheid. Maar het bleek een vervroegde rust. Een verstandig besluit vond ik het.

In de kleedkamers waren de gemoederen tot bedaren gebracht en alsof er niets gebeurd was werd de wedstrijd exact om 15.00 uur hervat. Maar niet zoals gedacht want Zwanenburg, nu met de wind mee, ging op zoek naar het vijandige doel. Toch ontstonden de échte kansen voor het doel van Paul maar die liet zich niet zomaar verschalken. Miraculeuze reddingen, de paal, een uitgestoken been  en zelfs een kopbal voorkwamen een hogere achterstand.  En ja, zei een zeer welbekend IJmuiden bestuurslid (Edwin Eefting) tegen mij, als jij het niet doet. En zo geschiedde. De aanvalsdrift van Zwanenburg werd beloond. Een bal over links, een voorzet, een doelpoging die gekeerd werd, de rebound die er in ging: 2 – 1. De eerste kant van mijn notitie blok was vol en keerde het hoopvol om naar pagina 2. Tot mijn ontzetting moest ik daarop helaas al snel weer een treffer voor IJmuiden noteren en daar kwam ook geen verandering meer in. Ja, wel voor het noteren van doelpunten voor de thuisploeg die de eindscore nog tot 5 – 1 wist op te voeren. De zaterdag 1 was in de Mid – West cup Knock – Out.

Normaal gesproken zou de Zaterdag 1 op 4 en 11 maart weer voor de competitie spelen maar beide tegenstanders (Bodegraven en Utrecht FC) hebben zich uit de competitie terug getrokken. Desondanks lonkt, na een beroerde start, nog promotie. Dat kan nog door een goede klassering vlak achter de top 3 of in de stand voor de na – competitie. Wordt op 18 maart vervolgd.

Arie Keuning

1 reactie