In memoriam Meewis Jongsma

Vandaag bereikte ons het droevige bericht dat vanmorgen, op 87 jarige leeftijd, Meewis Jongsma is overleden. Eén der club-iconen van de SV Halfweg. Je kunt hem best in het rijtje van illustere, intussen ook overleden Halfweggers plaatsen van mensen die mij zomaar even te binnen schieten, zoals Ger Feenstra, Jan de Regt, Frans Eggermond, Monne te Paske, Arend Verwey, Gerard Vlasveld, Joop de Booy, Piet Franken e.v.a..

Meeuwis werd in 1950 lid van de SV Halfweg en was daarmee een der oudste leden. Als voetballer was Meeuwis geen grote ster maar die ster begon wel te rijzen toen hij stopte met het rennen achter de bal. Aanvankelijk deed hij na zijn werk en in het weekend het nodige vrijwilligerswerk bij de club. Soms kwam hij meteen na zijn werk met de bedrijfsauto naar de club en af en toe zelfs ook nog even tussendoor. Wie SV Halfweg zei, zei ook direct Meeuwis Jongsma. Hij heeft gedurende vele jaren als vrijwilliger heel veel werkzaamheden voor de SV Halfweg verricht en dat heeft hij bij de fusieclub vv Zwanenburg voortgezet, totdat hij het fysiek niet langer meer aankon.

Hierbij een opsomming van alles wat hij voor de SV Halfweg en ook nog na de fusie gedaan heeft met het risico dat er iets vergeten wordt. Jarenlang maakte hij deel uit van de onderhoudsploeg en heeft hij ook lange tijd oud papier opgehaald. Hij was vele jaren grensrechter bij de zondag 1, waar hij soms het nodige commentaar naar zijn hoofd geslingerd kreeg en was ook lange tijd lid van de jeugdcommissie, waar ik destijds voorzitter van was. Ook hielp hij mee als er festiviteiten georganiseerd werden en was een vertrouwd gezicht achter de bar met name op de woensdagmiddag en op trainingsavonden. Al met al was hij dagelijks op de club, vooral in de periode dat Ger Feenstra voorzitter was bij de SV Halfweg. Meewis was de rechterhand van Ger. Een vermeldenswaardige gebeurtenis was, na de fusie,  het verplaatsen van de tribune van het Halfweg-terrein naar het hoofdveld van de vv Zwanenburg. Dit heeft hij samen met Ger Feenstra gedaan. Dat weet zowat niemand meer, maar het was een klus van jewelste. Meeuwis, een op en top clubman, was volkomen terecht lid van verdienste.

De laatste jaren ging zijn gezondheid achteruit. Nadat hij, op de fiets onderweg van de club naar huis, door een auto werd aangereden, volgde een langdurige revalidatie. Hij werd daarna nog enige tijd achter zijn rollator door menigeen langs de straten in het dorp gesignaleerd. Een ernstige corona periode tastte vervolgens zijn longen aan waardoor de kwaliteit van leven er niet beter op werd. Daarom verlangde hij de laatste tijd naar het einde en dat is nu, gelukkig voor hem, werkelijkheid geworden. SV Halfweg en vv Zwanenburg zijn dankbaar voor wat Meewis allemaal voor de club gedaan heeft hetgeen heden ten dage uniek te noemen is. We kunnen spreken van een uitstervend ras.

Wij wensen Truus, Dennis, Evelyn,Yari en verdere familie, vrienden en kennissen veel sterkte toe met het verwerken van dit verlies.

Rien Kruijt

Arie Keuning