Zondag 2 met een mooie afsluiting

Op een ongewone dag toog ik vandaag rond het middaguur naar sportpark Ookmeer in Amsterdam – West alwaar het tweede zijn laatste competitiewedstrijd moest spelen tegen het altijd lastige AGB 2. Alhoewel mij ineens, van niet eens zo lang geleden, een 13 – 0 overwinning van Zwanenburg 2 te binnen schiet. Maar ja, eerder beh….. AGB beschikt inmiddels ook over een kunstgrasveld en dat ligt Zwanenburg wel. Onder leiding van een relatief jonge scheidsrechter werd er om 12.05 uur afgetrapt. Hij droeg een oranje shirt waardoor Zwanenburg nu eindelijk weer eens het officiële shirt aan moest. De mannen hadden er van het begin af aan zin in en dat leverde een leuk schouwspel op. Al rap kreeg Zwanenburg wat kansen maar tot een afronding kwam het nog niet. Dat gebeurde wel toen na 12 minuten de altijd ijverige Rick van der Tol over rechts doorbrak en een prima voorzet bij de tweede paal afleverde. Daar hield Dennis Loogman zich toevallig op en die tikte de bal direct uit de lucht in één keer beheerst binnenkant voet tegen het net: 0 – 1. Het ging daarna iets te frivool voorin bij Zwanenburg maar toch kwam het vóór de rust nog een keer tot scoren. Een typisch geval van de juiste man op de juiste plek toen Silvian Kesbeke in de 31e minuut zijn intikkertje weer kreeg aangeboden: 0 – 2.  De kansen regen zich aaneen in de eerste helft en er werd vanaf 5 meter gemist, voor een bijna verlaten doel naast geschoten en bij “de hoek voor het uitzoeken” recht in de handen van de keeper gespeeld. Na een sterk bakkie en een lange onderbreking begon om 13.15 uur de tweede helft. Er leek wat meer scherpte te zijn voorin. Weer een voorzet van Rick vloog richting Dennis en deze keer ging de slof er in de 51e minuut direct vol tegenaan: 0 – 3. Bij AGB begon het onderlinge gemopper en dat mocht beschouwd worden als een overgave.  Wederom stapelden de kansen zich op maar de een miste nog jammerlijker dan de ander. Bij een zoveelste doelpoging viel,  via de AGB keeper en de kluts, de bal voor de voeten van Sil en nu was het wel raak: 0 – 4. De assistent van AGB zijde stak bij elke Zwanenburg bal naar voren zijn vlag omhoog. Hij droeg een bril dus daar kon het niet aan liggen. Toen de inmiddels ingevallen Neil op rechts werd aangespeeld en hij nog een paar AGB verdedigers voor zich had, ging meteen de vlag omhoog. Voor de overal goed bij zittende scheidsrechter (de beste van dit seizoen) een teken om zijn assistent daarna niet serieus meer te nemen. De leidsman stond er met zijn neus bovenop toen er op Sakaria links van het doel op de rand 16 een overtreding werd gemaakt. Ik riep meteen “die is voor Milan” en zo , met nog een kwartier te gaan, geschiedde op onberispelijke wijze: 0 – 5. Kort daarop mocht Milan inrukken maar kreeg daarbij nog wel een open doekje net als bij de wissel van Eugene. Er was even een moment van onoplettendheid achterin bij Zwanenburg waardoor een AGB speler vogelvrij stond en binnen kon koppen: 1 – 5. Het bleek voor de statistieken. Zwanenburg had in de dubbele cijfers kunnen komen, maar ja als je met 1 – 5 wint kan het voor het publiek ook wel vermakelijk zijn om naar de missers te kijken. Het was een mooie afsluiting van een lang seizoen. Het tweede eindigt met 28 punten op de 9e plaats en komt dus volgend seizoen weer in de res. 1e klasse ( A of B) te spelen.

Net als collega Jonker ga ik na 27 jaar verslaggeving, van stencil, naar off – set, naar PC, de komende tijd in Frankrijk eens rustig overdenken of ik er nog een jaar pennen likken aan vast plak. Hoe dan ook, wens ik een ieder een mooie zomer en een fijne vakantie.

Arie Keuning

3 reacties