Zondag 2 met een augurk, Amsterdamse ui en een zure bom

Het tweede moest vóór de wedstrijd van vandaag nog 8 wedstrijden spelen. Van die 8 wedstrijden zijn er vier van wie de tegenstander onder of net boven Zwanenburg staan en dat zou dan op papier nog 12 punten kunnen opleveren. Eén van die vier kwam vandaag langs aan de Populierenlaan 44. De heenwedstrijd tegen de club op schootsafstand van de J.C. Arena, Ouderkerk 2, werd met 2 – 4 door Zwanenburg gewonnen. Het tweede werd daardoor toen nog koploper. Maar de vele personele problemen die zich daarna voordeden zorgde voor een flinke keldering op de ranglijst. Af en toe was er een opleving maar niet voldoende om uit de zorgen te zijn. Ook vandaag waren er weer hulptroepen opgeroepen maar daarvan waren er nog slechts twee nodig om met 11 man te kunnen starten.

De bezetting was als volgt: Ronald Hagman (K), Milan Hengeveld, Thom van Es, Raymond Graal, Luc Heine, Nigel Zwarts, Owen Degenkamp, Wouter Mulder, Dennis Loogman, Silvian Kesbeke, Rick van der Tol. De wissels waren: Niels Koenen, Eugene v.d. Bor, Niel Richardson, Tom de Waal.

Voor deze wedstrijd verwachtte ik weer een fluitist op leeftijd en dat was ook zo. Ook deze leidsman leek, evenals zijn voorgangers, de middencirkel tot uitkijkpost uit te roepen, maar zo nu en dan wist hij toch ook de achterlijn te halen. Na zijn eerste fluitsignaal ontstond er meteen een vrije kans voor Sil maar die miste jammerlijk. Nog nauwelijks 120 seconden later kreeg Sil weer een kans en nu was het wel raak. Uit een voorzet schoot hij de bal hard en hoog tegen de touwen: 1 – 0. Bij Ouderkerk ging, ondanks goede bedoelingen,  veel mis maar ook het spel van Zwanenburg liet te wensen over. Tot de 19e minuut. De bal werd achterin heroverd en naar de op het middenveld vrij staande Wouter gespeeld. Die draaide open en verzond een pass naar rechts op maat naar de opkomende Owen. Die liep door, zette met een kromme bal voor en bood Sil een niet te missen kans: 2 – 0. Een aanval uit het boekje. Er volgde een mindere fase van Zwanenburg. Nonchalant, gemakzuchtig, een hakkie hier en een pisbal daar. Het was de goden, in dit geval Ouderkerk, verzoeken om wat terug te doen: 2 – 1. Het was te hopen dat Mark en Frank tijdens de rust de mannen weer op scherp zouden krijgen. Zwanenburg begon ongewijzigd aan de tweede helft en meteen was duidelijk dat het begeleidend duo zijn werk had gedaan. Het werd een eenzijdige vertoning in meerdere opzichten. Zwanenburg was heer en meester en drukte dat ook uit in doelpunten. De ene was simpel (binnentikkertje) de andere was fraai. In de 51e minuut maakte Sil er 3 – 1 van en met nog een kwartier te gaan stond er al 6 – 1 op het scorebord. Tot dat moment allemaal van de voet van Sil Kesbeke. Er werd tussendoor al wat gewisseld en uiteindelijk kregen ook alle reservetroepen speeltijd. Eén van die wissels brak de ban. Eugene van de Bor wist de op de voor hem geëigende wijze al frommelend de 7 – 1 binnen te werken. Sil liet het er niet bij zitten en wist in de 81e minuut van afstand nog een keer te scoren: 8 – 1. Daarna ging de wedstrijd als een nachtkaars uit en blies de onopvallende, dus goede, scheidsrechter precies op tijd voor het einde. Het was een augurk, een Amsterdamse ui, een zure bom en wat dies meer zij die, met dank ook aan zijn teamgenoten, het tweede een belangrijke overwinning bezorgde. Na afloop wilde Sil graag de wedstrijdbal. Dat hoort zo als je een hattrick of meer scoort. Maar dat mocht niet van nestor Rien, die vervolgens de bal schielijk onder zijn shirt verborg en mee naar binnen nam.

Volgende week gaat het tweede bij IVV op bezoek. Zwanenburg is nu van plaats 10 naar plek 8 gestegen. IVV staat 7e en heeft 2 punten meer. Bij winst in Landsmeer (niet ingecalculeerd) stijgt Zwanenburg naar de 7e plek. De bal is rond, dus wie weet.

Arie Keuning