De een nog niet, de ander (-23) al wel

Er werd vorig weekend  weer gevoetbald en zo ook afgelopen weekend, de kantine was weer open, er mochten weer toeschouwers langs de lijn staan en dat terwijl het aantal besmettingen een record hoogte bereikte. Er waren wel de nodige restricties maar die waren, zo bleek in de praktijk, een formaliteit. Op vrijdag moest de onderhoudsploeg derhalve ineens vol aan de bak.  Op de grasvelden moesten  weer witte lijnen herkenbaar aanwezig zijn, de opgetrokken netten moesten naar beneden, de hoekvlaggen moeten weer in het bijna volgelopen gat. Veld 1 was weer aan een onderhoudsbeurt toe en allerlei leveranciers (voor de kantine) verdrongen zich bij het hek met het rode bord om hun  spullen af te leveren. Vanaf zaterdagochtend vroeg tot zondagmiddag aan toe maakt iedereen gebruik van de geboden faciliteiten. Zo kan het zijn dat 99 van de 100 participanten zich niet bedenkt hoe dit allemaal mogelijk is. Feit is dat er weer volop van het voetbal genoten werd en de competitie weer op gang is gekomen. Toch was het programma zeer beperkt.  Zo kwamen het 1e t/m het 3e niet in actie voor de competitie, hoewel deze voor hen aanvankelijk ook op 6 februari weer zou beginnen.  Het 2e  zou Hooglanderveen 2 op bezoek krijgen en het 1e zou dan gastheer zijn van RKDES 1. Maar dat ging niet door. De winterstop(?)  wordt verlengd tot 20 februari.  Het 1e en 2e spelen dan ineens een uitwedstrijd en vervolgens wordt er elke week gevoetbald, ook in het paasweekend en ook nog twee maal op een doordeweekse dag, tot zondag 6 juni aan toe.  Alle bekerwedstrijden zijn geschrapt en ook de na – competitie wordt dit seizoen niet gespeeld. Een periode titel lijkt leuk maar heeft dus geen zin. Wel is er sprake van promotie en degradatie.

Het 1e en het 2e trainen en spelen oefenwedstrijden in deze drie onnodige competitieloze weken. Naast het 4e t/m het 6e is ook de tweede competitie voor onder de 23 begonnen. In de najaarscompetitie , die over 8 wedstrijden ging,  eindigde Zwanenburg op de 1e plaats. Vandaag speelden ze de tweede wedstrijd van de voorjaarscompetitie. Vorige week werd door dit elftal, dat begeleid wordt door Mitch Snijders en Jimmy Bakker, met 4  – 0 van RODA’23 gewonnen. Pancratius was nu de tegenstander. Al na 2 minuten wist Zwanenburg te scoren en hield vervolgens de tegenstander zeker 10 minuten achtereen op eigen helft.  Daarna kwam Pancratius er zo af en toe even uit maar tot enige dreiging kwam het niet. Gezien het overwicht duurde het eigenlijk best wel lang voordat de 2 – 0 op het bord kwam. Slecht wegwerken van Pancratius werd in de 32e minuut afgestraft.  Nog voor de rust was er even sprake van gallery play. De bal ging geruime tijd met één keer raken rond. Iedereen genoot hier even van maar de weergoden blijkbaar niet. De spelers en de scheids met zijn assistenten werden op  ferme windstoten en een fikse hagelbui getrakteerd. Het noopte iedereen in allerijl de beschutting op te zoeken. In de tweede helft gaven de weergoden zich gewonnen en zij waren niet de enige. Vlak na de hervatting ging Zwanenburg door met waar het gebleven was en liet al rap de 3  – 0 aantekenen. Er kwam nog een vierde treffer bij waarna, terwijl het ondertussen droog was,  de kansen zich aaneen regen om tot een nog hogere uitslag te komen. Er werd alleen van de ruimte in de lucht geprofiteerd waarna 2 ballen van het parkeerterrein moesten worden gehaald. Man van de wedstrijd was Jeffrey die een bijna foutloze (1 verkeerde pass in 90 minuten) partij speelde, de rust zelve was achterin en inzicht toonde.  Na deze winst staat Zwanenburg nu al alleen aan de leiding van deze korte competitie die totaal over 10 wedstrijden gaat. Terwijl het tweede straks tot in juni door moet spelen, liggen Jimmy Bakker en zijn mannen al vóór Pasen op hun rug.

Arie Keuning