Zwanenburg-Ilpendam….”Meer spannend dan mooi”

De titel boven dit stuk geeft waarschijnlijk al aan dat we er nog steeds niet zijn. Vandaag in de ploeg een drietal wijzigingen. Ziekte, een weekend weg en ???????.

Dat betekende dat er op de bank maar 2 wissels en een keeper zaten. Hoe kan dit met een selectie van misschien wel 40 spelers.

Ik zal wel erg ouderwets overkomen, maar de kleuren van je club verdedigen is beschikbaar zijn en ook een keer accepteren dat je op de bank moet beginnen.

Toch is dat niet de enige reden waarom we nog steeds de vorm niet hebben of tonen.

Natuurlijk het weer was een spelbreker, maar als ik de tegenpartij zie beginnen?

Daar was vanaf minuut 1 de beleving er heel duidelijk. Men wilde niet weer verliezen en met het mes tussen de tanden ging men de strijd aan.

Dat mis ik bij Zwanenburg. Natuurlijk zitten we in de hoek waar de klappen vallen, maar we zullen ons daar zelf uit moeten knokken. Nu zie ik met name nervositeit en veel onzekerheid.

We beginnen aardig, maar geluk is er niet en we laten ons ons ook snel afbluffen.

Zo zijn we grotendeels aan het aanvallen, maar laten we achterin toch te veel ruimte om de uitbraken van Ilpendam direct te elimineren. Daar komt nog bij dat de tegenstander van het kaliber Purmerend is en ook heel fel, agressief en fysiek speelt. Dat is niet echt het speltype wat Zwanenburg ligt. Ook bij RKDES leverde dat tegendoelpunten op en dat is uiteindelijk ook vandaag weer het geval. Er zijn aan beide zijden kleine en grote kansen en hier en daar is er geluk voor de beide sluitposten, maar in de 42e min weet Ilpendam toch als eerste te scoren.

Kort daarna is het rust en concluderen we dat het niveau niet echt geweldig is. Degradatievoetbal noem je dat. Hoe komt Zwanenburg de klap te boven en wat gaat onze  technische staf doen om de mannen moed in te praten.

In de tweede helft lijkt het alsof men de gevoelige snaar heeft gevonden. Over het algemeen is het Zwanenburg wat aanvalt en Ilpendam wat moet verdedigen en allen heel soms nog maar gevaarlijk kan worden via uitvallen.

Maar wat ontbreekt bij Zwanenburg is het stukje geluk. Er zijn enorm veel kansen, maar de gelijkmaker wil niet vallen. Pas in de 70e  min weet Zwanenburg een bres te slaan en via een prachtige combinatie te scoren.

Patrick Selvi zet zelf een aanval op en weet ook de voorzet daarna doeltreffend af te ronden.

Nu gaan we er direct op en erover…..dat is de mening van de volgers en inderdaad gaat Zwanenburg door. Maar of we te veel of te snel willen is niet te zeggen, maar in de 80e min krijgen we weer een tegentreffer te incasseren. Uit het niets kan Ilpendam een uitbraak verzilveren en kijken we wederom tegen een achterstand aan.

Dan recht de ploeg toch de rug en weet Nick de Graaf na een assist van, Man of the match Patrick Selvi, de 2-2 te scoren.

Eigenlijk hadden we daarna ook nog de derde treffer moeten maken, maar opnieuw ontbreekt geluk en dus moeten we tevreden zijn met een gelijkspel.

Volgende week opnieuw een thuiswedstrijd en dan is hekkensluiter Aalsmeer op bezoek.

Laten we dan maar hopen op meer geluk en een overwining.

Kwaliteit is er voldoende, maar waar is de overtuiging van de eerste wedstrijd. Toen werd er met gedisciplineerd en rustig voetbal een mooi resultaat neergezet. Vooruit mannen, maak er wat moois van en laat ook de supporters genieten!

Man of the Match:

Opnieuw een middag waarvan je achteraf denkt waar was de kwaliteit en wie krijgen de punten. Er zal best wel weer discussie komen, maar de beleving is er niet altijd en hoe wie die dan doen terugkeren…..Ik weet het niet. Daarom de punten voor de volgende spelers en er waren nog een paar potentiële kandidaten, maar helaas volgende keer beter.

. 1 (3 punten)              –  Patrick Selvi

. 2 (2 punten)                    –  Nick de Graaf

. 3 (1 punt)                         –  Roy von Mauw – Rody Bottelier

Score verloop    Zwanenburg-Ilpendam   2-2 (ruststand 0-1)