Een lekkere serie !!!!

Ronde 5 van deze competitie was voor Zwanenburg een heerlijke dag. De mannen van Robert van Boxel mochten in Aalsmeer tegen  de “zondagtak” van de plaatselijke FC Aalsmeer in het veld komen.

Vooraf was er discussie over de mogelijkheden en de kracht van de competitie. Maar eerst moet je dan maar met een goed resultaat de wedstrijd kunnen afsluiten.

Zwanenburg begon met één wijziging in vergelijking met de vorige week. Zoey de Jong had de plaats van Davy Buijs ingenomen. De laatste had afgelopen vrijdag een tandtechnische ingreep ondergaan en kon niet meedoen.

In tegenstelling tot de wedstrijd tegen Alliance’22  was het vanaf het begin af aan een aantrekkelijke wedstrijd. Er kwamen aan beide kanten kansjes en het was het aanzien zeker waard.

Niet alles lukt en soms vergat men de bal mee te nemen of wilde de bal niet doen wat er de bedoeling was.  Eigenlijk was Zwanenburg vanaf het begin de sterkere en agressievere ploeg. Alleen wist de thuisploeg met lange ballen van achteruit regelmatig de voorwaartsen op pad te sturen. En ja, het scoren blijft nog steeds een onderdeel wat niet het beste deel is van onze boys. De verdediging stond in de eerste helft redelijk goed en gaf weinig weg.  Maar als we zelf niet de kansen weten te benutten, krijgt de tegenstander het idee dat er mogelijkheden zijn. Zwanenburg werkte hard en onder andere Jordy Vierbergen , Nick de Graaf, Justin Schouten en Rick van Veen kregen mogelijkheden. Maar het zat dus niet mee. Aalsmeer kreeg dus ook kansjes en de 3e lange bal was in de 42e minuut genoeg om een voorsprong te nemen. Misschien stond Jurrian te Hoonte even iets te hoog en te ver in de offensieve versnelling.  In ieder geval kon men er niets meer aan doen en wist de aanvaller de bal met precisie in het doel te werken. Zwanenburg kijkt dus kort voor de rust weer tegen een achterstand aan en Aalsmeer geniet van de 1-0.

De tweede helft moet het dan maar gaan gebeuren. Of er weer stevig is gepraat in de kleedkamer van Zwanenburg is opnieuw niet bekend, maar de mannen komen met een behoorlijke dosis ambitie terug in de arena. Het begin is, gelijk aan de vorige wedstrijd,  weer fel en de eerste aanval  eindigt in een hoekschop. En onze aanvoerder Jordy Vierbergen, die wel  actief was , maar niet zo gelukkig in de eerste helft, weet de bal nu netjes op het hoofd van Rick van Veen te plaatsen die met een achterwaarts knikje de keeper van Aalsmeer kan verrassen. Dus opnieuw in de 46e min een doelpunt voor Zwanenburg en dat is nu de 1-1.

Waar Zwanenburg voor rust niet door kon bijten,  is het nu eigenlijk direct het einde voor Aalsmeer.

Het baltempo gaat omhoog en acties lukken nu beter. Zo weet Kevin Verhoeve  vanaf rechts nu meer zijn stempel op de wedstrijd te drukken. Een heerlijk bal eindigt met hulp van de keeper van Aalsmeer op de lat en hij is ook steeds vaker zijn tegenstander de baas. De wissel van de buitenspelers pakt goed uit. Nick de Graaf weet van links ook meer gevaar te stichten.

Daarnaast is iedereen scherper en de 1-2 hangt in de lucht. In de 55e minuut denkt Zwanenburg die score ook op het bord te brengen, maar helaas is er ergens in de actie buitenspel geconstateerd. Het gaat niet door en dat is jammer.  Aalsmeer put daar moed uit en dus is het belangrijk dat onze keeper in die periode met enkele goede reddingen zijn doel schoon houdt.

De motivatie verslapt echter niet en uiteindelijk is het in de 77e minuut toch raak. En opnieuw staat Justin Schouten op de goede plek. En nu is het  geen buitenspel. De assist is van Rick van Veen. Onze spits is vandaag scherp en niet te beroerd om meters te maken en is natuurlijk belangrijk met deze aantekeningen. Kort na de goal van Justin Schouten gooit Zwanenburg de wedstrijd helemaal in het slot en maakt Nick de Graaf  na een heerlijk pass van Zoey de Jong de verdiende 1-3.

Eigenlijk hadden we nog meer doelpunten kunnen maken, maar dat is de ploeg nog niet gegeven.

In ieder geval gaat het steeds beter en halen de spelers meer en meer hun niveau. “En je kunt beter je kruit niet direct allemaal verschieten “.  Bij de uitslagen behalen De Kennemers, Bloemendaal en VVH/Velserbroek ook weer overwinningen en VSV speelt gelijk tegen Alliance’22.  Dat is de groep ploegen boven Zwanenburg en we gaan in de komende maand echt zien hoe de krachtsverhoudingen liggen.

De nababbel:

Een zondag met lekker weer en een mooi resultaat.  We gaan dus steeds een beetje verder naar boven en komen de komende twee weken ploegen tegen die bij ons in de buurt staan. Komende zondag thuis  krijgen we VVH/Velserbroek op bezoek en in het eerste weekend  van november gaan we richting Bloemendaal. Daarmee komen we ook twee ploegen  tegen die vorig jaar ook onze tegenstanders waren en ook nog eens lang onderin waren te vinden. De andere ploeg die het goed doet is VSV en ook die ploeg is een oude bekende, maar ook vorig jaar geen hoogvlieger. Dat is  dus nu opvallend of geheel anders. Of dat met kwaliteit heeft te maken of met de kracht van de teams in deze competitie, zal de tijd uitwijzen. Voor nu kunnen we alleen maar met een kleine glimlach naar het verloop van de competitie kijken. Vorig jaar duurde het heel lang voor er punten werden gepakt en was het vaak “net niet”

Ten slotte nog een kleine correctie naar aanleiding van het verhaal van vorige week. De assist bij de 2e goal was van Jordy Vierbergen en dus niet van Nick de Graaf. De uitslag van de wedstrijd wijzigt natuurlijk niet, maar belangrijke punten moeten wel worden genoteerd.

Man of the Match

Natuurlijk was de overwinning een teamprestatie en dus voor iedereen punten, omdat er gewoon een lekkere wedstrijd  is gespeeld en iedereen daar zijn deel in had.

. 2 (2 punten)                    – Jurrian te Hoonte , Justin Schouten, en Rick van Veen

. 1 (3 punten )                   – Camiel Kesbeke

. 3 (1 punt)                         – Rody Bottelier, Nick de Graaf, Melle de Graaf, Zoey de Jong, René Jonker,

Kevin  Verhoeve,  Jordy Vierbergen