Waterkoude Streekderby

Competitieronde 3 voor Zwanenburg 1 en direct een derby. De “paarsen” uit Spaarnwoude komen op bezoek en dat is meestal een “moeilijk potje”.

Vorige week geen wedstrijd  voor het keurkorps van Zwanenburg en dus nog zonder punten. Daar moest vandaag verandering in komen.

De beginopstelling van trainer van Boxel was nagenoeg identiek aan de opstelling in de wedstrijd tegen De Kennemers. Alleen Nick de Graaf had nu een basisplaats, daar Bas Koster niet fit genoeg was en Davy Buijs speelde op de plek van Martijn Degeling.

Pupil van de week, Damian Smit, liet direct zien hoe het hogeschool voetbal van Ajax ook op de Populierenlaan moet worden uitgevoerd en verschalkte daarna de keeper van Spaarnwoude met een soort van FC Utrecht goal, tussen de benen van de keeper door. Dat zag er mooi uit.

Daarna bracht scheidsrechter Mulder de wedstrijd echt op gang en begon Zwanenburg goed.

Het eerste kwartier was duidelijk voor de thuisploeg. Spaarnwoude kwam sporadisch uit de verdediging en in de 16e min wist Kevin Verhoeve de 1-0 binnen te schieten. Er ging een prachtige aanval aan vooraf en eigenlijk zag het er gewoon weer prima uit. De opbouw was goed en met name Rechtsback Camiel Kesbeke wist keer op keer gevaarlijk te worden op de rechterkant. Maar ook Jurrian te Hoonte raakt gewend aan de linksback positie en ook daar komen de rushes weer in grote getale. Volop kansen dus voor de rust, maar de bal wil er weer niet in en dus is het rusten met een 1-0 voorsprong.

Na de rust lijkt het of Zwanenburg gewoon doorgaat. Het initiatief is opnieuw voor onze mannen en in de 52e min. is het Jordy Vierbergen die schitterend inkopt na een voorzet van Kevin Verhoeve.

2-0 en Klaar dus voor vandaag !!!!

Nee, dat hoopte iedereen van Zwanenburg natuurlijk. Het tegendeel was waar. Binnen 5 minuten wist Spaarnwoude de achterstand terug te brengen tot 1 doelpunt. Een vrije trap van Spaarnwoude werd niet alert genoeg verwerkt door de Zwanenburgse verdediging en dus wist Joey Hoogenboom de bal achter onze keeper te werken en was het  1-2.

Daarna werd het bijna een half uur prijsschieten voor Zwanenburg. De bal kreeg men echter niet in het doel. Tussendoor kwam ook Spaarnwoude nog een keer gevaarlijk voor de goal van Zwanenburg en was het de voet van onze keeper en de lat die redding brachten, voordat de derde poging heel hoog over werd geschoten.

Toch is het dan de wet van de zwaartekracht….als de bal er niet in wil aan kant A, gaat het een keer goed aan kant B. en dat gebeurde ver in blessuretijd. Spaarnwoude speelde al met een extra man voorin en die onrust zorgde er in de 93e min voor dat de gelijkmaker op het bord kwam.

Zo eindigde de wedstrijd dus in een gelijkspel. Een onpartijdige kijker vindt het misschien een leuke uitslag, maar als clubwatcher en voorzitter de van de Noord Hollandse analistenvereniging geeft dat een “katterig “gevoel.  De thuisploeg had de overwinning moet behalen en zichzelf moeten belonen.

Nu maar naar wedstrijd 3, volgende week.

Ook Zwanenburg 2 is nog niet in de vorm die nodig is voor een goed seizoen. Na een winstpartij in de 1e wedstrijd, heeft de ploeg nu twee keer een nederlaag moeten slikken en was het vandaag een 6-0 nederlaag uit bij Hooglanderveen. Vorige week was Sporting Martinus met 2-0 te sterk.  Het gaat dus tijd worden voor een 6 punten weekend  op 13 oktober.

De nababbel:

Na het “voetballoze” weekend van vorige week was er dus vandaag een waterkoude competitieronde die opnieuw niet de beloning bracht waar de ploeg voor knokt. Toch blijft het een gegeven. Als je zelf niet de ballen in het net schiet, blijft de tegenpartij er tot de laatste minuut in geloven. Dat gebeurde vandaag en dus staat Spaarnwoude nu op 4 punten en wij op 1 punt. Komende zondag de lastige wedstrijd tegen Alliance’22 . Maar het is wederom thuis, dus dan maar het gegeven: “drie maal, is scheepsrecht.”

Man of the Match

De man of the match had bijna een andere titel gekregen, maar dat is niet juist. Dus toch de punten voor de uitblinkers van vandaag. Maar foutjes waren er ook. Toch hieronder de uitslag

. 1 (3 punten )                   – Camiel Kesbeke

. 2 (2 punten)                    – Melle de Graaf