Het eind van de oefenperiode

De start van de competitie komt in zicht en dus was de afgelopen week toch wel belangrijk. Welke keuzes gaan er gemaakt worden en hoe is de vorm.

Om op de laatste vraag eerst in te gaan. Zwanenburg 1 lijkt voor 75 % klaar te zijn om volgende week de competitie in te gaan. De afgelopen week waren er wedstrijden tegen DEM za 1 op dinsdagavond en ZSGO/WMS op zondagmiddag. Beide wedstrijden maakten in ieder geval duidelijk dat er strijd geleverd kan worden en dat er redelijk goed voetbal op de mat kan worden gelegd.

De wedstrijd uit bij DEM was een aantrekkelijke wedstrijd, waarin Zwanenburg uiteindelijk een 2-3 overwinning mee naar huis nam. Deze overwinning betekende ook winst in de poule van de Mid West Cup en dus een plaats in de knock out fase. Een bijzonder vermelding over deze wedstrijd was het invallen van reserve keeper Jack Buijs als spits. De verdediging van DEM heeft nog nachtmerries van de vliegende tackles waarmee onze “supersub” de wedstrijd uiteindelijk in Zwanenburgs voordeel deed eindigen. De doelpunten in deze wedstrijd kwamen op naam van Rick van Veen, Justin Schouten en Jordy Vierbergen.

De laatste wedstrijd van de oefenperiode was de wedstrijd in het Kader van de KNVB beker tegen ZSGO/WMS op eigen veld. De tegenstander heeft jaarlijks een duidelijke prioriteit: Kampioen worden en promoveren. Ook dit seizoen is dat niet anders. De Amsterdammers hadden weer een heel arsenaal aan nieuwe spelers aangetrokken en de ploeg heeft duidelijk voetballend vermogen en met iets meer tijd om op elkaar ingespeeld te raken, moet er een heel aardig team kunnen ontstaan.

Onze eigen ploeg gaf eigenlijk redelijk goed partij. Verdedigend stond het aardig en ook het middenveld gaf zich niet gewonnen. De zorg ligt echter in de voorhoede. Daar ontbreekt het nog aan een aantal zaken. Het zal dan ook de komende weken moeten blijken of we aanvallend voldoende kunnen gaan brengen. Helaas is Tim Hollander niet meer beschikbaar en dat is waarschijnlijk wel een gemis. Hij kiest voor het spelen op een lager niveau.

De wedstrijd eindigde uiteindelijke in een 0-1 nederlaag door een makkelijk gegeven strafschop, maar jammer genoeg moet ik concluderen dat de kans op een gelijkmaker er eigenlijk nooit echt was. Ook al had Zwanenburg nog een keer 90 minuten gevoetbald……de kansen waren te gering en eigenlijk kwam er in deze wedstrijd alleen gevaar van onze nummer 10; Jordy Vierbergen. Hij zorgde voor de meeste gevaarlijke momenten. Samen met onze sluitpost was hij de sterkhouder van de wedstrijd. Met dit resultaat zijn we ook uitgeschakeld in de beker, want alleen de nummer 1 van de poule gaat door.

Wat we komende weekend dus gaan zien is nog even afwachten. De ploeg lijkt aardig op weg, maar of dit team het echt gaat brengen is de vraag. Natuurlijk moeten er keuzes worden gemaakt en vallen soms spelers af, maar of we een goed figuur gaan slaan in de competitie is dus nog een vraagteken.

Zwanenburg 2 kwam alleen vandaag in het veld en dit team sloot de oefenperiode goed af. De wedstrijd uit en tegen Always Forward werd met 1-6 gewonnen en dat was een mooi resultaat.

Komende week de eerste Vooruitblik voor dit seizoen en de bekendmaking van de speler van het seizoen 2018-2019 en het talent van het jaar.

ijk